Margaret Atwood: "Kerüljétek a totalitarianizmust!"

Sorköz

A szolgálólány meséjének szerzője ontja magából a jótanácsokat, pedig tudja, úgysem fogadja meg őket senki. Legújabb esszékötetében időnként képes releváns válaszokat adni egyes Égető kérdésekre, miközben saját pozíciójára és szerepére is folyamatosan reflektál.

„A művészet importcikk volt, feltéve, hogy volt rá igény: az exportcikk a fa volt.” Így jellemzi egyik esszéjében az 1960-as évek Kanadáját Margaret Atwood, amely írói pályájának indulása kapcsán fontos hivatkozási alap maradt számára, a későbbiek során pedig jóformán minden anekdotájának és történetének a kiindulópontjává lett. A második világháború után egyre színesebbé váló társadalmi közeg, az északhoz és általában a természethez való közelség, valamint az Egyesült Államok viszonylagos távolsága, a „hátországból” történő szemlélődés mind olyan élmények és tapasztalatok forrását jelentették, amelyek nemcsak Atwood szépirodalmi műveiben, de alkalmi írásaiban is visszaköszönnek.

Az Égető kérdések immár a harmadik válogatás az írónő esszéiből és alkalmi írásaiból, amely ezúttal a 2004 és 2021 között született szövegein keresztül enged betekintést Atwood irodalomhoz, társadalmi kérdésekhez, nem ritkán pedig politikához fűződő viszonyaiba, miközben élettörténetének személyesebb állomásait és karrierjének fordulópontjait is megismerhetjük. Bár a tizenhét esztendőn átívelő gyűjtemény különböző témájú és eltérő hangvételű írásai szinte kivétel nélkül reagálnak az aktuális jelen világának legfontosabb eseményeivel, a gondolatmenetek szálai ugyanúgy elvezetnek a személyes és a történeti múlt mélyére, mint a távoli, vagy éppen nem is annyira távoli jövőbe.

 
 

 A kronologikusan elrendezett szövegek között szerepelnek klasszikus értelemben vett esszék és előkerülnek előadások írott változatai is, de olvashatunk néhány nekrológot, megannyi recenziót és talán még ennél is több bevezetést, valamint előszót más szerzők műveihez. Elsősorban az utóbbi kategóriákba tartozó írásokból rajzolódik ki az a rendkívül szerteágazó irodalmi térkép, amelynek egyes pontjai – bár bizonyos alkotók és művek talán kevésbé ismeretek a hazai olvasóközönség számára – folyamatos párbeszédben vannak Margaret Atwood munkásságával és életművével.

Ezen szövegek alapjait ugyanis minden esetben személyes találkozások és felvállalt hatások adják. Így pedig az sem jelent meglepetést, hogy Ursula K. Leguin, az amerikai sci-fi és fantasy irodalom egyik legmeghatározóbb alakja ugyanolyan hangsúlyt és tiszteletet érdemel Atwood esszéiben, mint a természetvédelem két, az írónő által kulcsfontosságúnak tartott figurája, Barry Lopez és Rachel Carson. A legkülönbözőbb műfajokban alkotó szerzők és az egymástól elsőre igen távolinak tűnő világokkal foglalkozó művek közötti navigációt, valamint a kötetben előkerülő számtalan apró utalás és hivatkozás sűrűjében való eligazodást nagyban segíti a könyv igen részletes név- és címmutatója, nem utolsósorban pedig a forrásjegyzék, amely a beválogatott szövegek eredeti megjelenését is jelzi.

Atwood irodalomhoz, nem mellesleg saját művihez fűződő viszonya minden alkalommal kicsit más megvilágításban, mindig egy új aspektusból olvasható ki a kötet írásaiból, amelyekkel kapcsolatban az adott művek keletkezésének történetei is fontos elemei az Égető kérdések szövegeinek. Mindenekelőtt azért, mert

Margaret Atwood regényei elválaszthatatlanok a megírásuk idejében uralkodó társadalmi és politikai folyamatoktól.

Bár itthon A szolgálólány meséje is csak viszonylag későn, az eredeti, 1985-ös megjelenéséhez képest már egy egészen más társadalmi és kulturális kontextusban vált széleskörben ismertté, a szerző további művei pedig csak ezt követően jelentek meg magyar nyelven, Atwood kivételesen gazdag életművébe – elsősorban – Észak-Amerika történelmének meghatározó eseményei és időszakai valamilyen módon mind beleíródtak. A mccarthyzmus éveinek emléke vagy a feminizmus második hullámának térnyerése, majd visszaszorulása a Reagan-adminisztráció alatt mind olyan valóságtapasztalat, amelyek közvetlen inspirációt jelentettek Atwood fikciós, gyakran disztópikus jövőben játszódó regényei számára.

Ahogy azt esszéiben több helyen is hangsúlyozza: fikciós világait soha nem saját képzeletének szüleményeivel népesíti be, mindig olyan technológiákat és folyamatokat ír le, amelyek a jelen tapasztalatai alapján a közeljövőben elérhetővé válhatnak, vagy éppen bekövetkezni látszanak. Éppen ezért a 2008-as gazdasági válság – amit egyébként néhányak szerint Payback című munkájában már korábban megjósolt – és a koronavírus-járvány sem kerüli el Atwood figyelmét, ahogy Donald Trump elnökké választása sem, akiről egyes írásaiban hol indulatosabban, hol borúsan nyilatkozik. Nem is csoda, hogy A szolgálólány meséjének folytatását, a Testamentumokat éppen 2016 nyarán kezdte írni, amikor az „ijesztő események hatására a polgárok nagyobb biztonságra vágytak: a jobboldali politika hirtelen kicsit vonzóbbá vált.”

Az Égető kérdések legtöbb szövegének központi témája a jövő kihívásainak vizsgálata, és az arra adott válaszok felmutatásának lehetőségei, nehézségei. Legyen szó egy emberi jogi szervezet vagy egy irodalmi társaság konferenciájáról, esetleg éppen az erdészeti minisztérium centenáriumi ünnepségéről, a legfontosabb kérdés Atwood számára mindig az: „Mi történik ezután?” Ebből a szempontból különösen érdekesek az írónő beszédpozíciói, aki az öniróniával nem spórolva gyakran vén boszorkánynak állítja be magát, aki képtelen megállni, hogy tanácsokat osztogasson: „A korral jár. Az agyban bekapcsol egy hormon, amint meglátsz egy fiatalabb embert, [...] és máris ontod magadból a hasznos tanácsokat, olyan tempóban gördülnek elő, mint a lépcsőn leguruló toalettpapír.” Atwood mindemellett végig tudatában van annak, hogy bár időnként konkrétan arra kérik, adjon tanácsot, beszéljen a jövőről, valójában „a fiatalok néha nem kérnek az idősebbek tanácsaiból”.

Persze ennek ellenére készségesen beszámol tapasztalatairól, jövővel kapcsolatos félelmeiről és reményeiről. Egy ponton például kivételesen izgalmas pozícióból. Az Üdvözlet, földlakók! Mik ezek az emberi jogok, amikről annyit beszéltek? című szövegben Atwood például egy idős hölgy bőrébe bújt földönkívüli szerepében szólal meg. Ez az erőteljes kívülállást jelző beszédmód ad lehetőséget arra, hogy az egyébként komorabb, legalábbis komolyabb témák boncolgatása során sem nélkülözött humor még inkább előtérbe kerülhessen („Néhányan tanulmányoztuk a politikát, amit kezdetben összekevertünk a macskás videókkal.”). Arról nem is beszélve, hogy egy „földönkívülitől” egészen máshogy hatnak az emberiség számára búcsúzóul hagyott jótanácsok:

„Földlakók, viselkedjetek! Érezzétek jól magatokat, amikor csak lehet! Kerüljétek a totalitarianizmust!”

Jelenkor, 2022, 601 oldal, 6499 Ft. (Fordította: Csonka Ágnes)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.