Hrutka János: „Ez is én vagyok! Ide lőjetek!”

  • narancs.hu
  • 2024. október 20.

Sport

A vesztes debreceni focistáknak nem kellett volna a szurkolók utasítására levenniük a mezüket – mondja az egykori válogatott hátvéd.

Érthetetlen, miért kérik a szurkolók a vesztes csapatuk futballistáitól, hogy vegyék le a mezüket, az még kevésbé érthető, hogy miért hajtják végre ezt az utasítást a játékosok – kelt ki Hrutka János egykori válogatott hátvéd, többek közt a Ferencváros és a Kaiserslautern játékosa a szombati debreceni meccsen látott jelenet miatt.

A Debrecen rossz passzban van az utóbbi időben, már a negyedik meccsét veszítette el, és most tényleg nagy vereségbe szaladt bele: hazai pályán 5 gólt kapott a Pakstól úgy, hogy egyet sem rúgott.

A meccs után, miközben Megyeri Balázs kapus épp az M4Sportnak nyilatkozott, behallatszott Dzsudzsák Balázs csapatkapitány üvöltése, aki a kamera előtt álló Megyerivel is kiabált, mondván, „nem a tévé az első, hanem a klub”.

Megyeri az interjúban arról beszél, hogy tényleg rosszul megy nekik, és rászolgáltak arra, hogy a szurkolók a meccs közben kifejezték az elégedetlenségüket.

A debreceni drukkerek azt kiabálták, „kurva gyenge”, azután pedig azt követelték a játékosoktól, hogy vegyék le a mezt.

„Vedd le a mezt! – sohasem értettem – írja erről Hrutka –: azt sem, aki kéri, azt meg pláne nem, aki megteszi. Megfelelési kényszer, félelem, vagy csupán a szurkolói odaadás tisztelete? Bármi is a mozgatórugója, a jelentése egy: a szurkoló szerint nem vagy alkalmas viselni szeretett klubja mezét. Te pedig egyetértesz ezzel. Azt mondod, beismered, hogy nem vagy odavaló.

Ahelyett, hogy kihúzott felsőtesttel kiállnál és vállalnád, aki vagy. Aki hibázik is néha.

Néha több fordulón keresztül. Azonban az is te vagy, aki ide eljutott, akinek pár hónappal ezelőtt folyamatosan tapsoltak, akinek a nevét énekelték. Kiállás. Széles, kihúzott vállak. Magadért és a csapattársaidért. Akkor is, ha kellemetlen, akkor is, ha fáj. Elhatározás. Még többet tenni a pályán és a pályán kívül. Edzés, pihenés, regeneráció, étkezés. Akiben van kurázsi, tisztelik. Aki a legnehezebb helyzetekben is feláll, elismerik. Kihúzott, széles mellkas. Ez is én vagyok! Ide lőjetek! A szurkoló is jobban tiszteli azt, aki megmutatni akar, nem beletörődni. Onnan még nehezebb felállni!”

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül.