rés a présen

A cirkuszban lehetetlen csalni

Lucho Smit előadóművész, zsonglőr

  • rés a présen
  • 2012. augusztus 19.

Színház

rés a présen: Hogyan jött létre a Galapiat Cirque társulat? Lucho Smit: Négyen hoztuk létre a társulatot 2007-ben, hogy megvalósítsuk az álmunkat, egy Dél-Amerikában is bemutatható előadást. Akkor még mindig tanulók voltunk a Cirkuszakadémián, és rájöttünk, hogy a cirkuszt illetően ugyanazok az ötleteink, elképzeléseink. Olyan természetesnek tűnt akkoriban erre alapozva létrehozni egy társulatot!

rap: Milyen műfaj ez a cirkuszon belül? Mi inspirálja az előadásokat?

LS: A modern cirkusz olyan művészeti ág, ahol sok műfaj találkozik: a tánc, a színház, a zene, a festészet, a képzőművészet, az építészet és így tovább. Igazából nehéz kategorizálni, amit mi csinálunk, de leginkább az emberi oldal, az egyszerűség és őszinteség jellemző ránk. A cirkuszban lehetetlen csalni, még akkor is, ha szívesen tennénk. Nagyon észnél kell lennünk, amikor a határainkhoz érünk.

rap: Milyen produkcióval érkeztek az Ördögkatlanba? Hogyan készült az előadás?

LS: A fesztiválon a Risque Zérót fogjuk bemutatni. Ez kollektív rendezés, ami azt jelenti, hogy tulajdonképpen nincsen rendező. A munkafolyamat első heteiben "anyagokat" teremtettünk improvizációkból. A kockázat szenvedélye jött ki az egészből mint vezérfonal. A következő 9 hónapban gyúrtuk előadássá ezeket az anyagokat. Van benne akrobatika, zsonglőrködés, varázslás, zene, bohóckodás. Végül is a kockázat alapvető a cirkuszban, mindenki kockáztat valamit. A zsonglőr téveszthet, az akrobata leeshet, a bohóc röhej tárgya tud lenni stb. Ezeken a cirkuszi sztereotípiákon akartunk dolgozni, és új perspektívákat adni nekik.

rap: Mi a szereped a magyarul Semmi kockázat című előadásban?

LS: Akrobata vagyok, illetve zsonglőrködöm, és még nagybőgőn is játszom. A társulaton belül mindenki részt vállal az eladásokban, a koncepcióban és a társulat fejlesztésében is. Nincs főnök, nincs művészeti igazgató.

rap: Merre jártok még a nyáron?

LS: Prágában lépünk fel a Letni Letna fesztiválon. Utána pedig visszamegyünk Franciaországba, és felverjük a sátrat egy pszichiátriai klinika udvarán, ahol két hónapig fogunk dolgozni.

rap: Terveztek új előadást?

LS: A Risque Zéro a társulat első előadása. Mindannyian dolgozunk más projekteken is párhuzamosan, amelyek majd 2013-ban és 2014-ben fognak megszületni.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.