rés a présen

A cirkuszban lehetetlen csalni

Lucho Smit előadóművész, zsonglőr

  • rés a présen
  • 2012. augusztus 19.

Színház

rés a présen: Hogyan jött létre a Galapiat Cirque társulat? Lucho Smit: Négyen hoztuk létre a társulatot 2007-ben, hogy megvalósítsuk az álmunkat, egy Dél-Amerikában is bemutatható előadást. Akkor még mindig tanulók voltunk a Cirkuszakadémián, és rájöttünk, hogy a cirkuszt illetően ugyanazok az ötleteink, elképzeléseink. Olyan természetesnek tűnt akkoriban erre alapozva létrehozni egy társulatot!

rap: Milyen műfaj ez a cirkuszon belül? Mi inspirálja az előadásokat?

LS: A modern cirkusz olyan művészeti ág, ahol sok műfaj találkozik: a tánc, a színház, a zene, a festészet, a képzőművészet, az építészet és így tovább. Igazából nehéz kategorizálni, amit mi csinálunk, de leginkább az emberi oldal, az egyszerűség és őszinteség jellemző ránk. A cirkuszban lehetetlen csalni, még akkor is, ha szívesen tennénk. Nagyon észnél kell lennünk, amikor a határainkhoz érünk.

rap: Milyen produkcióval érkeztek az Ördögkatlanba? Hogyan készült az előadás?

LS: A fesztiválon a Risque Zérót fogjuk bemutatni. Ez kollektív rendezés, ami azt jelenti, hogy tulajdonképpen nincsen rendező. A munkafolyamat első heteiben "anyagokat" teremtettünk improvizációkból. A kockázat szenvedélye jött ki az egészből mint vezérfonal. A következő 9 hónapban gyúrtuk előadássá ezeket az anyagokat. Van benne akrobatika, zsonglőrködés, varázslás, zene, bohóckodás. Végül is a kockázat alapvető a cirkuszban, mindenki kockáztat valamit. A zsonglőr téveszthet, az akrobata leeshet, a bohóc röhej tárgya tud lenni stb. Ezeken a cirkuszi sztereotípiákon akartunk dolgozni, és új perspektívákat adni nekik.

rap: Mi a szereped a magyarul Semmi kockázat című előadásban?

LS: Akrobata vagyok, illetve zsonglőrködöm, és még nagybőgőn is játszom. A társulaton belül mindenki részt vállal az eladásokban, a koncepcióban és a társulat fejlesztésében is. Nincs főnök, nincs művészeti igazgató.

rap: Merre jártok még a nyáron?

LS: Prágában lépünk fel a Letni Letna fesztiválon. Utána pedig visszamegyünk Franciaországba, és felverjük a sátrat egy pszichiátriai klinika udvarán, ahol két hónapig fogunk dolgozni.

rap: Terveztek új előadást?

LS: A Risque Zéro a társulat első előadása. Mindannyian dolgozunk más projekteken is párhuzamosan, amelyek majd 2013-ban és 2014-ben fognak megszületni.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.