rés a présen

„Az egyetlen helyi erő”

  • rés a présen
  • 2022. április 20.

Színház

Balogh Orsolya színész

rés a présen: Mióta foglalkozol színészettel, és hogyan találkoztál a Független Színházzal?

Balogh Orsolya: Az elkallódott tehetségek táborát erősítettem volna, ám a „véletlennek” köszönhetően Brazíliába vetett a sorsom, ahol sok művész barátom lett, akik felelevenítették bennem a kamaszkoromat, és elkezdték mondogatni, hogy színésznő vagyok, aki nem gyakorolja a hivatását. Ez tíz éve volt, azóta vagyok a gyakorlatban is színpadon. Elkezdtem célzottan előadásokat nézni, utána lehetőség szerint váltani pár szót a rendezővel, majd néha rákérdezni, hogy nincs-e valami hozzám illő szerepe. Valahogy így találkoztam Balogh Rodrigóval is.

rap: Mely előadásaikban szerepelsz?

BO: Kedvencem az Állati színjáték Csányi Dávid rendezésében. Egy idősödő dívát játszom, aki társulatvezetőként úgy dönt, hogy feloszlatja a csapatát, mivel nem tud lépést tartani az online világgal, a több millió lájkkal, a többezres megtekintésekkel. Miután a társulat feloszlik, a színészek kénytelenek megtalálni a helyüket a civil világban, tehát eléggé realista a sztori. Nem mellesleg a szerepem egy kobráé, amit nagyon élvezek, ez volt az első, hogy állatbőrbe bújtam. Szerettem a Falunap című előadást is, de egy ideje nem játszottuk.

rap: Az idei Roma Hősök Fesztiválon a Békamesékkel vesztek részt. Mikor látható és miről szól ez az előadás?

BO: Klasszikus értelemben nem mese. Egy roma család kitörés felé vezető útját ismerhetjük meg általa, az őrző-védő szolgálattól a zenei pályáig, utóbbi a mai napig a legelfogadottabb státusz egy roma számára. Hogyan válnak őrzőbékából díszbékává három generáció alatt. A béka mint motívum egyébként Portugáliából jön, ahol a boltok bejáratához békafigurát tettek, hogy távol tartsák a cigányokat. Az előadásban a partnereim: Oláh Norbert festőművész, akinek a kiállítását záró projektként került bemutatásra a darab a tavalyi OFF-Biennálén, két csodálatos zenész, Babindák István és Kovács A. Máté, de Varga Dávid is játszik benne, aki dzsesszénekes, és Nemcsók Nóra meg én is énekelünk az előadásban. Május 5-én 20 órakor látható az RS9 Színházban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.