Banális

Sirály a Nemzetiben

  • Csáki Judit
  • 2013. február 17.

Színház

Magunkkal visszük a kabátot a nézőtérre, mert a színpadon van a "ruhatár" (Menczel Róbert széles díszlete a fogasok mögött többszintes emelvény). A színészek a ruhatárosok - és rögvest szépen egybe is mosódik két előadás: az Alföldi Róbert rendezte Sirály és a Trepljov rendezte produkció.

De míg erre várunk, Mása fád rágógumizással kísérve és keserű öniróniával leöntve elénk teszi életének banális tragédiáját, Trepljov iránti reménytelen szerelmét. Végtelenül komikus, ahogy az utána koslató és mit sem értő egyszerű fiúnak, Medvegyenkónak beszél, mintha a falnak. Pedig valójában nekünk.

Végig megmarad ez a kibeszélés, sőt, sajátos beszélgetéssé alakul; aktív nézők vagyunk, hiszen állandóan megszólítanak bennünket, játszanak nekünk. Trepljov - Farkas Dénes zavaros-indulatos és komikus nagykamaszt játszik - mint betanult monológot darálja le nekünk az "anyaproblémát", "önző az anyám, a nagy színésznő", ez is milyen banális. Szorin, a nagybácsi gyerekes reflektálatlansággal, csillogó szemmel és derűsen teszi mellé a saját életcsődjét: író is akart lenni, nős is akart lenni, városban is akarna élni, aztán egyik se sikerül. Blaskó Péter megint remekel, ahogy a makacs életösztön mellé az ebben a kompániában ritkásan mutatkozó gyöngéd szeretetet is becsempészi a figurába. Nyina csupa vágy és kíváncsiság, de nem Trepljov és erősen kísérleti darabja, hanem inkább az élet, a színészet, meg tán Trigorin a vágy titokzatos tárgya. Aztán jön Dorn, az orvos, kalapban és elegánsan, mint egy világfi, "Szeretlek én, jöjj vissza hozzám", dúdolja maga elé, közben alaposan szemügyre vesz bennünket, épp csak oda nem köszön. Arkagyina mint egy valódi primadonna, úgy lép a színpadra - ő köszön is, tényleg -, és máris magára vonja figyelmünket, leginkább azzal, hogy ő is csak magára figyel.

És amikor a fehérre festett, fehér lepelbe burkolt Nyina elővezeti Trepljov szövegét, nemcsak azért nem értjük, mert oroszul mondja, hanem mert szemmel láthatóan katyvasz az egész: az unatkozó Arkagyinának igaza van, "dekadens izé". És máris eldőlni látszik Csehov darabjának legnagyobb kérdése: ki tehetséges itt, és ki nem az, és mire jogosít emberi viszonyainkban a művészi tehetség, mit legitimál, és mire mentség. De hát nem dől el, mert a helyzet az, hogy a tehetség sem időben, sem térben nem állandó...

Komédiát látunk; nemcsak mi nevetünk, hanem a szereplők is, egymáson és önmagukon. Na jó, nem felhőtlenül, hanem keserűen. Vagy mégis felhőtlenül: amikor a második felvonás elején Arkagyina az Orion űrhajó szignáljára bevonul, és hosszasan illegeti magát, majd egy parádés etűdben - Básti Juli lehengerlően nagyvonalú és telített alakításában - az életpályává tömbösített örök fiatalságot példázza nekünk, az mindent elmond erről a nőről, aki valóban a színésznővel azonos, mármint Arkagyina színésznővel. Akinek az életében legföljebb pillanatokra kaphat helyet a fia - akinek beszűkült, perspektíva nélküli életét épp úgy semmibe veszi, mint írói ambícióit -, de sokkal többre a fiatal szerető, Trigorin sem számíthat, mert ő is csak akkor válik fontossá, amikor el akarják venni tőle, és csak addig, míg vissza nem szerzi.

Trigorin: biodíszlet a színésznő produkciójában - és ezt Földi Ádám jól játssza. Arkagyina neki sok; ő meg Nyinának sok, aki meg Trepljovnak... Polina, Samrajev intéző felesége Dornra vágyik - Nagy Mari félszeg sertepertélése közepette egyszer csak szabályosan fölkínálja a lányát Trepljovnak; ő nevetgél, de nekünk épp torkunkra fagy. Mása az ő sorsát ismétli. Samrajev (Szarvas József pontosan megrajzolt egyetlen nagy vállvonogatása) épp úgy örök vakságot fogad, mint a Mását megszerző Medvegyenko (Fehér Tibor a figura csőlátását önvédelemmé színezi) - szóval mindenki mást akar, igazán nevetséges és banális körtánc ez. Nyinában Tompos Kátya a fékevesztett menekülést és a színház iránti homályos, körvonalazatlan vágyat hangsúlyozza nagy odaadással. Ugyanilyen fékevesztett Mása szerelme és önmegvetése is, csak éppen a keserű intonációban - Tenki Réka parádés-színesen hozza a tömör feketét. Csak Dorn marad eltökélten kívül mindenen és belül önmagán - Kulka János könnyed gesztusokkal épít megbonthatatlan falat az orvos köré. Pedig ő az, aki mindent jól lát, még a Trepljovban megbúvó, csak a negyedik felvonásra felvillanó tehetséget is.

A többiek - egyszerűen csak figyelmetlenek; nem felületesen, hanem mélyen azok. Alföldi mindenkinek egyformán juttat jót és rosszat: itt mindenki többet érdemelne, és mindenki oka annak, hogy kevesebbet kap. Ki szeretetből, ki tehetségből, ki vágyakból, ki ambícióból.

Fokozatosan "borul be" az előadás, de nem fordul tragédiába. Banális összecsattanások és ugyancsak banális összeborulások szegélyeznek mindennapi életeket; és a legvégén súlyosan, mondhatni, katartikusan banális, hogy Nyina és Trepljov - Farkas Dénes az utolsó felvonásra megváltozott, felnőtt Trepljovot állít elénk - utolsó, mindennel leszámoló találkozása után két puskalövés dörren odakint. Hiszen a színpadon, szintén banálisan észrevétlenül már fekszik egy halott: Szorin. És amikor Mása - elsőként és egyetlenként veszi észre, hogy mi történt - elmondja Trepljov "dekadens izéjét", annak minden szava pontos és tehetséges.

Visszakapjuk a kabátunkat is.

Nemzeti Színház, január 12.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.