rés a présen

„Csodabogaraknak számítottunk”

  • rés a présen
  • 2022. november 23.

Színház

Németh Nikolett dramaturg, író

rés a présen: Mi adta az első lendületet ahhoz, hogy színházzal foglalkozz, hogy dramaturg legyél?

Németh Nikolett: Középiskolás koromban Somfai Barbara irodalom- és drámatanár diákszínjátszójába jártam, ahol az előadásokat mindig közösségileg, saját ötletekből hoztuk létre. Színjátszóként mindig kényelmetlenül éreztem magam az előadásokban, úgyhogy Barbara tanácsára elkezdtem inkább az előadások szövegkönyveivel foglalkozni, és ez sokkal nagyobb örömet okozott. Csodabogaraknak számítottunk a diákszínjátszók világában, nem voltunk művészeti iskolások, intuitív módon dolgoztunk, különösebb színházi ambíciók nélkül. Az a pár amatőr év az egyik leg­örömtelibb színházi korszak volt az életemben.

rap: Mi a története a szeptemberben a Jurányiban bemutatott Fajankó című drámádnak?

NN: A Fajankó két felnőtt fiútestvér találkozásáról szól, akik még gyerekként szakadtak el egymástól. Az apjuk halála, a megörökölt családi ház és a Tüzép-telep hozza őket újra össze, egy telekre, az viszont hamar kiderül, hogy érzelmileg óriási távolságra kerültek egymástól. A dráma az egymásra találásuk nehéz története, szembenézés bántalmazó apjuk emlékével, és saját önpusztító, elmagányosító megküzdési stratégiáikkal.

rap: Hogyan jött létre az előadás?

NN: A szöveg megírására az Örkény-ösztöndíj, az előadás létrehozására pedig a Füge TITÁNium Projektje adott lehetőséget. A próbafolyamatban dramaturgként vettem részt Kovács Dániel Ambrus rendező mellett, ami egy nagyon tanulságos munka volt az írói személyesség és a dramaturgi objektivitás – úgy tűnik – összeférhetetlen kapcsolatára nézve. Nagyon izgalmas csapat állt össze színészekből; az előadásban Vilmányi Benett, Chován Gábor, Ballér Bianka, Lestyán Attila és Csábi Anna játszanak, valamint egy szexbaba, akit Jázminnak neveztünk el.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.