Tánc

Duda Éva Társulat: Virtus

Színház

Magunkénak ismerjük ezt a szót, nem hiába piros-fehér-zöld minden. Humor, játék, némi görbe tükör és mellé cirkusz, élőzenei kíséret, levegőakrobatika és nem mellékesen virtuóz kortárs tánc.

Duda Éva saját megvallása szerint régóta akart már kezdeni valamit az underground cirkusszal, hát ez itt az. Kevésbé mély és enigmatikus a produkció, mint a Faun vagy az After - talán a téma hozta ezt magával, talán a vágy, hogy olyan, kissé közhelyes dolgok álljanak a középpontban, mint az állandó civódás, a pártoskodás, a nevetséges magyarkodás vagy a sírva vigadó kibékülések. Mindez szórakoztatóan, sok humorral; miközben a cirkusz nagy sablonjai, giccses bohóckodásai elmaradnak. Az élő zenekar magyar és balkáni zenei motívumokat vegyít elektronikus hangzással, a különböző motívumok dinamikus, kiforrott egységben vannak. A jól komponált, állóképszerű beállások mellett rengeteg a parodizált néptáncelem, gólyalábakkal táncolt ritmusjáték. A balettől a kontakttáncig pontosan kidolgozott minden, a "kortárs" jelző itt véletlenül sem a szakmaiság rovására megy. A társulat vízszintesből függőlegesbe teszi át a páros és hármas táncegységeket: az akrobatika szépen simul bele a koreográfiába, nem zökken, nem erőltetett, nem izzadságszagú, ám a montázsszerűség kicsit szétzilálja az egységet. Egyetlen igazi hibaként azonban csak a színházias dialógusok róhatók fel - esetlenek, nélkülük pedig minden ugyanennyire érthető lett volna. De ez az egész kétségtelenül cirkusz és virtus a javából.

Trafó, szeptember 12.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.