Tánc

Duda Éva Társulat: Virtus

Színház

Magunkénak ismerjük ezt a szót, nem hiába piros-fehér-zöld minden. Humor, játék, némi görbe tükör és mellé cirkusz, élőzenei kíséret, levegőakrobatika és nem mellékesen virtuóz kortárs tánc.

Duda Éva saját megvallása szerint régóta akart már kezdeni valamit az underground cirkusszal, hát ez itt az. Kevésbé mély és enigmatikus a produkció, mint a Faun vagy az After - talán a téma hozta ezt magával, talán a vágy, hogy olyan, kissé közhelyes dolgok álljanak a középpontban, mint az állandó civódás, a pártoskodás, a nevetséges magyarkodás vagy a sírva vigadó kibékülések. Mindez szórakoztatóan, sok humorral; miközben a cirkusz nagy sablonjai, giccses bohóckodásai elmaradnak. Az élő zenekar magyar és balkáni zenei motívumokat vegyít elektronikus hangzással, a különböző motívumok dinamikus, kiforrott egységben vannak. A jól komponált, állóképszerű beállások mellett rengeteg a parodizált néptáncelem, gólyalábakkal táncolt ritmusjáték. A balettől a kontakttáncig pontosan kidolgozott minden, a "kortárs" jelző itt véletlenül sem a szakmaiság rovására megy. A társulat vízszintesből függőlegesbe teszi át a páros és hármas táncegységeket: az akrobatika szépen simul bele a koreográfiába, nem zökken, nem erőltetett, nem izzadságszagú, ám a montázsszerűség kicsit szétzilálja az egységet. Egyetlen igazi hibaként azonban csak a színházias dialógusok róhatók fel - esetlenek, nélkülük pedig minden ugyanennyire érthető lett volna. De ez az egész kétségtelenül cirkusz és virtus a javából.

Trafó, szeptember 12.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.