„Életem végéig tart”

Szalontay Tünde színész

Színház

Legszemélyesebb történetéből készített monodrámát. Titokról, magányról, elszigeteltségről, önmaga újbóli fel­építéséről és identitáskereséséről beszélgettünk vele, de szó esett arról is, hogy miért nem tagja már a Pintér Béla és Társulatának, és milyen szabadúszónak lenni.

Magyar Narancs: A Született: Wágner Emese a saját identitáskeresésedről, örökbefogadásod történetének kiderüléséről, szorongásról, magányosságról szól. Miért volt fontos neked, hogy ebből előadás szülessen?

Szalontay Tünde: Pár éve már foglalkoztatott a gondolat, hogy lehetne valamit kezdeni a történetemmel. Aztán kaptam egy felkérést a Magvető Caféban rendezett A Kör – Igaz történetek című sorozat egyik részébe. Itt felkértek embereket, meséljenek el egy számukra jelentős, nem mindennapi történetet, amelyet még nem mondtak el máshol. Meghatározó, megrázó élmény volt ez az esemény. Ez volt az első alkalom, hogy minderről nyilvánosan képes voltam mesélni. Fontos tudni, hogy az örökbefogadás tényét mindig is titkolták előlem a szüleim, 25 éves koromig hivatalosan nem tudtam róla semmit. Pedig mindez mégiscsak alapvetően határozta meg az identitásomat és azt, ahogy felnőttem. Csak amikor külföldön éltem, akkor éreztem a fordulópontot, hogy ki kell derítenem, mi az igazság. Talán az sem véletlen, hogy nagyon messzire kellett mennem ahhoz, hogy szembe tudjak nézni az eltitkolt múlttal.

MN: A darab szerint egy elszólásból derült ki, hogy nem vagy a szüleid vér szerinti gyereke. Hogyan tudtad meg, hogy örökbe fogadtak?

SZT: Bár kisgyerekkoromban voltak erre utaló jelek, elszólások, de akkor még nem tudtam mit kezdeni azokkal. Pedig zsigerileg mindig is éreztem, hogy valami nagyon nem stimmel. De a szüleim nem akarták, nem tudták elmondani az igazságot, így ezzel a titokkal terhelten éltünk. A családban senkire sem hasonlítottam, mindig is idegennek, másnak éreztem magam. Talán ezért is döntöttem úgy már fiatal felnőttként: el kell távolodnom tőlük, hogy választ találjak. Dániába kerültem, és ott akadt a kezembe egy pszichológiai könyv, amelyben az elhagyott csecsemők leépüléséről olvastam, és az utolsó fázis leírásában – „a csecsemő már azt is elfelejti, amire vágyott” – magamra ismertem. Meg akartam tudni, miért van az, hogy egy huszonéves testben ilyen intenzíven él még a csecsemőállapot, mit jelent ez az alapélmény. Amikor hazalátogattam Dániából, elindultam az igazság keresésére.

MN: Milyen volt az életed titkolt részének a feltárása?

SZT: Nagyon felkavaró volt, hiszen sem az anyámnál, sem az apámnál nem mertem rákérdezni az általam sejtett igazságra. Egész egyszerűen nem voltunk olyan közeli, meghitt viszonyban. Ezért csak egy távoli családtagtól hallottam először arról, hogy én egy örökbe fogadott gyerek vagyok. Megvilágosodásszerű pillanat volt, hirtelen megértettem az egész addigi életemet. Egyszerre volt fájdalmas és csodálatos, de azután a teljes szétesés következett. Újra fel kellett építenem magamat. Ez hosszú folyamat volt, ahogy a feldolgozás is. A mai napig tudathasadásos állapotot jelent, ami és ahogy történt velem, de mindez az éle­tem, az identitásom része, és azt gondolom, életem végéig tart a feldolgozása, csak már egyre könnyebb lesz.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)