Interjú

„Ezért vagyok közép-európai”

Dusan Hégli koreográfus, rendező

Színház

Nemzeti kulturális mítoszról, küldetéstudatról és határon túliságról is beszélgettünk az avignoni színházi fesztiválon, ahol társulatával az idén a mai magyar valóságra erősen reflektáló Barbaro című előadásukkal voltak jelen.

Magyar Narancs: Szlovák a neve, viszont csodálatosan beszél magyarul.

Dusan Hégli: Édesanyám csehszlovákiai magyar, apukám magyarországi szlovák, aki áttelepült. Úgy állapodtak meg, hogy ha lesz egy gyerekük, akkor az magyar gyerek lesz, szlovák névvel. Így hát magyarul érettségiztem, és először a pozsonyi színművészetire jártam táncos-koreográfus szakra, majd elvégeztem Budapesten is a Táncművészeti Egyetemet.

MN: A néptáncot anyanyelvi szinten beszéli.

DH: Egy kis hagyományőrző faluból származom, a néptáncos oldalról jövök, és a társulatomnak is ez a fő profilja. A pozsonyi Ifjú Szívek Táncszínház ugyanolyan hivatásos társulat, állami intézmény, mint a magyarországiak, csak a mi fenntartónk a szlovák kulturális minisztérium. Az a feladatunk, hogy megőrizzük a hagyományos kultúrát, bemutassuk, és azt felhasználva színpadi alkotásokat hozzunk létre.

MN: A korábban Allegro Molto Barbaro címmel futott mostani produkciójuk viszont, bár formarendszerében és technikájában néptánc, mégis modern táncszínházi előadás.

DH: Nagyjából kétévente tudunk egy-egy olyan projektet megvalósítani, amely kicsit kimozdul a hagyományos megfogalmazásból. Ez a második előadásunk, amelyet ide, Avignonba is elhoztunk. Ez a fesztivál számunkra olyan, mint egy show case, szeretnénk megtalálni azokat, akiket érdekelhet az a megközelítés, ahogyan mi dolgozunk.

MN: Az első megfutotta azt az utat, ami egyébként Avignontól elvárható?

DH: A Finetuning című előadás a családon belüli erőszakról szólt. Amikor 2016-ban kijöttünk vele, éppen ráfutottunk a #metoo-ra, rendesen felkapták, majd vissza is hívták 2017-ben, amikor díjat is nyertünk vele. Elvihettük aztán Sanghajba, és Franciaországban is volt egy kisebb turnénk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.