rés a présen

"Ha a nézőknek is lenne pénzük"

Barda Beáta művészeti menedzser

  • rés a présen
  • 2013. január 19.

Színház

rés a présen: Megtörtént az igazgatóváltás a Trafóban. Te régi munkatársként maradtál. Milyen volt az átmenet?

Barda Beáta: Szeptember 1-jétől Nagy József az igazgató. Fura átmenetről beszélni, mert decemberig még azok a programok mennek, amelyeket Szabó György irányításával szerveztünk, az évad második felének programja pedig éppen a vezetőváltás körüli hercehurca miatt rohammunkában állt össze, de tendenciáiban ugyanazt mutatja, még ha több is benne az új magyar bemutató táncban és színházban egyaránt. 2006 óta dolgozom itt, ez sok is lehet, kevés is. Ha azt kérdezed, miért maradtam, egyszerű a válasz. Azért, mert szeretem ezt csinálni. Azért, mert ezt szeretem csinálni, és ebben a fél évben is benne vagyok, ahogy a következőben is.

rap: Mi folytatódik, s mi lesz más a következő évadtól?

BB: A másság talán hangsúlyokban látszik, látszhat majd - de a nagy átfogó tendenciák változatlanok, remélem. Jönnek nagy klasszikusok táncban, Preljocaj és Maguy Marin is visszatér durván 30, na jó, 25év után korszakos darabjával, a May B-vel, lesz új cirkusz Kanadából, Franciaországból és Ausztráliából, jön Chris Haring Ausztriából és Erna "marsdóttiregyenesen Izlandról, ők a konceptuálisabb, kísérletibb vonal képviselői. Ebből a két előadásból és a francia Jeroöme Bel új, értelmi sérültekkel készített, világszerte turnézó produkciójából áll össze aKoreográfusok új utakonelnevezésű sorozatunk.

rap: A Gyújtópont sorozat volt a legprogresszívebb kezdeményezés az elmúlt évadban. Min alapult az ötlet? Mik lesznek a következő előadásai?

BB: Az volt a célunk, hogy olyan előadásokatszedjünk össze, amelyek nem már létező, drámai szövegekkel dolgoznak, hanem a legkülönfélébb színházi eszközökkel (dokumentumok feldolgozása, oknyomozás, filmbetétek alkalmazása, közönség bevonása, aktivizálása stb.) próbálnak meg akár drámaian, akár humorosan válaszolni a minket körülvevővilág legégetőbb, legaktuálisabb kérdéseire, a morális válságra, a hitre és annak elvesztésére, a mindent átitató agresszív manipulációra, a gazdasági válságra, az egyén felelősségére - és természetesen felelőtlenségére. Mundruczó KornélSzégyencímű új darabja az ötödik. Ezek a produkciók, ha nem is mindig hibátlanok, de egytől egyig nagyon fontosak, mert elkötelezettek, elképesztő következetességgel próbálnak meg beszélni arról, amit az alkotók fontosnak találnak, és a legváltozatosabban kezelik tárgyukat, témájukat.

rap: Hogyan választjátok ki a meghívott darabokat?

BB: A külföldi darabok kiválasztása csapatmunka, sokat utazunk, rengeteg DVD-t kapunk, sok mindenkivel beszélünk itthon és külföldön, és csak azután döntünk, hogy mit, mikor és miért. Azt ambicionáljuk, hogy az egyes darabok álljanak össze sorozatokká, s több oldalról is bemutathassuk a folyamatokat, az aktuális trendeket, hogy a kiválasztott előadások egymást is értelmezzék.

rap: Mi a Trafó ajánlata szilveszterre?

BB: A két ünnep között mi hagyománykövetők lettünk, saját jól bevált hagyományainkat követjük, tehát lesz három koncert: fellép a Bin Jip, jön Sena, a SoulClap Budapest és a The Qualitons, 30-án érkezik az irodalom és az írók aLitera-előszilveszter keretében.

rap: Ha a saját helyed lenne a Trafó, bő költségvetéssel, milyennek képzelnéd?

BB: Igazán jó program akkor lehetne, ha nemcsak a Trafónak, hanem a magyar társulatoknak, a függetleneknek is lenne pénzük működésre meg produkcióra is. Ha jól tudnának működni azok a helyek, műhelyek, ahol a produkciók készülnek, ha lenne pénz arra, hogy lehessen próbálkozni, kísérletezni, ha nem lenne ekkora nyomás a csapatokon, és persze ha a nézőknek is lenne pénzük, na, az nagyon jó lenne, mert akkor meg tudnák nézni azt, ami érdekli őket. És ha lehetne hosszú távra tervezni, ha - anyagi -biztonságban tudnánk gondolkodni, struktúrát építeni. Ha lenne távlat, az lenne a legklasszabb.

rap: Mit kívánsz a Trafónak a jövő évre?

BB: Hogy mindannak, amitaz előző kérdésre feltételes módban feleltem,sima kijelentő módban is legyen értelme.

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát.