rés a présen

"Ha a nézőknek is lenne pénzük"

Barda Beáta művészeti menedzser

  • rés a présen
  • 2013. január 19.

Színház

rés a présen: Megtörtént az igazgatóváltás a Trafóban. Te régi munkatársként maradtál. Milyen volt az átmenet?

Barda Beáta: Szeptember 1-jétől Nagy József az igazgató. Fura átmenetről beszélni, mert decemberig még azok a programok mennek, amelyeket Szabó György irányításával szerveztünk, az évad második felének programja pedig éppen a vezetőváltás körüli hercehurca miatt rohammunkában állt össze, de tendenciáiban ugyanazt mutatja, még ha több is benne az új magyar bemutató táncban és színházban egyaránt. 2006 óta dolgozom itt, ez sok is lehet, kevés is. Ha azt kérdezed, miért maradtam, egyszerű a válasz. Azért, mert szeretem ezt csinálni. Azért, mert ezt szeretem csinálni, és ebben a fél évben is benne vagyok, ahogy a következőben is.

rap: Mi folytatódik, s mi lesz más a következő évadtól?

BB: A másság talán hangsúlyokban látszik, látszhat majd - de a nagy átfogó tendenciák változatlanok, remélem. Jönnek nagy klasszikusok táncban, Preljocaj és Maguy Marin is visszatér durván 30, na jó, 25év után korszakos darabjával, a May B-vel, lesz új cirkusz Kanadából, Franciaországból és Ausztráliából, jön Chris Haring Ausztriából és Erna "marsdóttiregyenesen Izlandról, ők a konceptuálisabb, kísérletibb vonal képviselői. Ebből a két előadásból és a francia Jeroöme Bel új, értelmi sérültekkel készített, világszerte turnézó produkciójából áll össze aKoreográfusok új utakonelnevezésű sorozatunk.

rap: A Gyújtópont sorozat volt a legprogresszívebb kezdeményezés az elmúlt évadban. Min alapult az ötlet? Mik lesznek a következő előadásai?

BB: Az volt a célunk, hogy olyan előadásokatszedjünk össze, amelyek nem már létező, drámai szövegekkel dolgoznak, hanem a legkülönfélébb színházi eszközökkel (dokumentumok feldolgozása, oknyomozás, filmbetétek alkalmazása, közönség bevonása, aktivizálása stb.) próbálnak meg akár drámaian, akár humorosan válaszolni a minket körülvevővilág legégetőbb, legaktuálisabb kérdéseire, a morális válságra, a hitre és annak elvesztésére, a mindent átitató agresszív manipulációra, a gazdasági válságra, az egyén felelősségére - és természetesen felelőtlenségére. Mundruczó KornélSzégyencímű új darabja az ötödik. Ezek a produkciók, ha nem is mindig hibátlanok, de egytől egyig nagyon fontosak, mert elkötelezettek, elképesztő következetességgel próbálnak meg beszélni arról, amit az alkotók fontosnak találnak, és a legváltozatosabban kezelik tárgyukat, témájukat.

rap: Hogyan választjátok ki a meghívott darabokat?

BB: A külföldi darabok kiválasztása csapatmunka, sokat utazunk, rengeteg DVD-t kapunk, sok mindenkivel beszélünk itthon és külföldön, és csak azután döntünk, hogy mit, mikor és miért. Azt ambicionáljuk, hogy az egyes darabok álljanak össze sorozatokká, s több oldalról is bemutathassuk a folyamatokat, az aktuális trendeket, hogy a kiválasztott előadások egymást is értelmezzék.

rap: Mi a Trafó ajánlata szilveszterre?

BB: A két ünnep között mi hagyománykövetők lettünk, saját jól bevált hagyományainkat követjük, tehát lesz három koncert: fellép a Bin Jip, jön Sena, a SoulClap Budapest és a The Qualitons, 30-án érkezik az irodalom és az írók aLitera-előszilveszter keretében.

rap: Ha a saját helyed lenne a Trafó, bő költségvetéssel, milyennek képzelnéd?

BB: Igazán jó program akkor lehetne, ha nemcsak a Trafónak, hanem a magyar társulatoknak, a függetleneknek is lenne pénzük működésre meg produkcióra is. Ha jól tudnának működni azok a helyek, műhelyek, ahol a produkciók készülnek, ha lenne pénz arra, hogy lehessen próbálkozni, kísérletezni, ha nem lenne ekkora nyomás a csapatokon, és persze ha a nézőknek is lenne pénzük, na, az nagyon jó lenne, mert akkor meg tudnák nézni azt, ami érdekli őket. És ha lehetne hosszú távra tervezni, ha - anyagi -biztonságban tudnánk gondolkodni, struktúrát építeni. Ha lenne távlat, az lenne a legklasszabb.

rap: Mit kívánsz a Trafónak a jövő évre?

BB: Hogy mindannak, amitaz előző kérdésre feltételes módban feleltem,sima kijelentő módban is legyen értelme.

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.