rés a présen

"Ha a nézőknek is lenne pénzük"

Barda Beáta művészeti menedzser

  • rés a présen
  • 2013. január 19.

Színház

rés a présen: Megtörtént az igazgatóváltás a Trafóban. Te régi munkatársként maradtál. Milyen volt az átmenet?

Barda Beáta: Szeptember 1-jétől Nagy József az igazgató. Fura átmenetről beszélni, mert decemberig még azok a programok mennek, amelyeket Szabó György irányításával szerveztünk, az évad második felének programja pedig éppen a vezetőváltás körüli hercehurca miatt rohammunkában állt össze, de tendenciáiban ugyanazt mutatja, még ha több is benne az új magyar bemutató táncban és színházban egyaránt. 2006 óta dolgozom itt, ez sok is lehet, kevés is. Ha azt kérdezed, miért maradtam, egyszerű a válasz. Azért, mert szeretem ezt csinálni. Azért, mert ezt szeretem csinálni, és ebben a fél évben is benne vagyok, ahogy a következőben is.

rap: Mi folytatódik, s mi lesz más a következő évadtól?

BB: A másság talán hangsúlyokban látszik, látszhat majd - de a nagy átfogó tendenciák változatlanok, remélem. Jönnek nagy klasszikusok táncban, Preljocaj és Maguy Marin is visszatér durván 30, na jó, 25év után korszakos darabjával, a May B-vel, lesz új cirkusz Kanadából, Franciaországból és Ausztráliából, jön Chris Haring Ausztriából és Erna "marsdóttiregyenesen Izlandról, ők a konceptuálisabb, kísérletibb vonal képviselői. Ebből a két előadásból és a francia Jeroöme Bel új, értelmi sérültekkel készített, világszerte turnézó produkciójából áll össze aKoreográfusok új utakonelnevezésű sorozatunk.

rap: A Gyújtópont sorozat volt a legprogresszívebb kezdeményezés az elmúlt évadban. Min alapult az ötlet? Mik lesznek a következő előadásai?

BB: Az volt a célunk, hogy olyan előadásokatszedjünk össze, amelyek nem már létező, drámai szövegekkel dolgoznak, hanem a legkülönfélébb színházi eszközökkel (dokumentumok feldolgozása, oknyomozás, filmbetétek alkalmazása, közönség bevonása, aktivizálása stb.) próbálnak meg akár drámaian, akár humorosan válaszolni a minket körülvevővilág legégetőbb, legaktuálisabb kérdéseire, a morális válságra, a hitre és annak elvesztésére, a mindent átitató agresszív manipulációra, a gazdasági válságra, az egyén felelősségére - és természetesen felelőtlenségére. Mundruczó KornélSzégyencímű új darabja az ötödik. Ezek a produkciók, ha nem is mindig hibátlanok, de egytől egyig nagyon fontosak, mert elkötelezettek, elképesztő következetességgel próbálnak meg beszélni arról, amit az alkotók fontosnak találnak, és a legváltozatosabban kezelik tárgyukat, témájukat.

rap: Hogyan választjátok ki a meghívott darabokat?

BB: A külföldi darabok kiválasztása csapatmunka, sokat utazunk, rengeteg DVD-t kapunk, sok mindenkivel beszélünk itthon és külföldön, és csak azután döntünk, hogy mit, mikor és miért. Azt ambicionáljuk, hogy az egyes darabok álljanak össze sorozatokká, s több oldalról is bemutathassuk a folyamatokat, az aktuális trendeket, hogy a kiválasztott előadások egymást is értelmezzék.

rap: Mi a Trafó ajánlata szilveszterre?

BB: A két ünnep között mi hagyománykövetők lettünk, saját jól bevált hagyományainkat követjük, tehát lesz három koncert: fellép a Bin Jip, jön Sena, a SoulClap Budapest és a The Qualitons, 30-án érkezik az irodalom és az írók aLitera-előszilveszter keretében.

rap: Ha a saját helyed lenne a Trafó, bő költségvetéssel, milyennek képzelnéd?

BB: Igazán jó program akkor lehetne, ha nemcsak a Trafónak, hanem a magyar társulatoknak, a függetleneknek is lenne pénzük működésre meg produkcióra is. Ha jól tudnának működni azok a helyek, műhelyek, ahol a produkciók készülnek, ha lenne pénz arra, hogy lehessen próbálkozni, kísérletezni, ha nem lenne ekkora nyomás a csapatokon, és persze ha a nézőknek is lenne pénzük, na, az nagyon jó lenne, mert akkor meg tudnák nézni azt, ami érdekli őket. És ha lehetne hosszú távra tervezni, ha - anyagi -biztonságban tudnánk gondolkodni, struktúrát építeni. Ha lenne távlat, az lenne a legklasszabb.

rap: Mit kívánsz a Trafónak a jövő évre?

BB: Hogy mindannak, amitaz előző kérdésre feltételes módban feleltem,sima kijelentő módban is legyen értelme.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”