Hamleti

Száz éve született Gábor Miklós

Színház

Eljátszotta Hamletet, Bicska Maxit, Sztálint és a Mágnás Miska címszerepét; volt ügyeletes „csinos zseni”, a magyar színházi élet tán leggyűlöltebb alakja, valamint a megújulását vidéken kereső középkorú színész. Szüntelenül önelemző – és néha öntetszelgő – intellektusa egyszerre ártott is, használt is Gábor Miklós (1919–1998) művészetének.

Pályaindulásának elemi lendületét még a második világháború is alig fékezhette. Clark Gable-t imitáló bajuszkájával és eredeti, fiús bájával Gábor Miklós már 1941-ben ott szerepelt az Európa nem válaszol című Radványi Géza-filmben. A még éppen hogy leforgathatott háborúellenes moziban üde pillanatai voltak a tengerjárón muzsikáló jazzband karmesterének, aki rögtön meglepően felszabadult és jól beszélő filmszínésznek bizonyult, épp csak a harmóniát mondta „hármóniának”, a kor elvárásai szerint. Hat évvel később, Radványi híresebbik Európa-filmje, a Valahol Európában kulisszái között azután Gábor már maga volt az új kor ígérete: a tiszta tekintetű, akár a hősiességre is kész pozitív hős.

A fiatal színésznek határozottan jól állt ez a típus, amelynek megformálásához nemcsak a tehetsége, de a politikai hátszele is megvolt. Mert amíg a mozis papa Amerikába kivándorolva eredt a biznisz nyomába, Gábor 1945-ben rögtön belépett az MKP-ba, s egy szűk évtizedre hivatásos forradalmár vált belőle. Hitének és karrierizmusának pontos arányát utóbb sokat méricskélte a szégyenkezve visszatekintő művész, aki leghíresebb filmszerepeit köszönhette ezeknek az éveknek. Hiszen ekkor készült el a Mágnás Miska, s ennek címszerepében az itt pártmegbízásból fellépő Gábor a se előtte, se utána nem kultivált, jóllehet neki való bohózati humorban lubickolhatott. Leleplezhette a szocialista kereskedelem ellen áskálódókat az Állami áruház pártiskoláról szalajtott, hiperpozitív, munkáskáder igazgatójaként, s persze ő volt a Budapesti tavasz férfi főszereplője is: a katonaszökevény Zoltán, aki a kibekkelés taktikáját elhagyva ellenállóvá lesz.

Máriássy Félix félig hazug, félig nagyszerű filmjét akkor mutatták be (1955 januárjában), amikor Gábor már próbálta maga mögött hagyni a politikai szerepvállalások korszakát. Volt mit, hiszen a Nemzeti Színház párttitkára (s e tisztében Major Tamás szövetségese és ellenlábasa) sok mindenbe belemászott.
A legkínosabb emlékeket alighanem az ún. „török ügy” hagyta maga után: Gábor itt a Színházművészeti Szövetség fővádlójaként kért büntetést a török követnél fellépő és tőle csip-csup ajándékokat elfogadó Latabárra, Székely Mihályra és más színészekre meg operistákra. No és az 1953-as Kossuth-díjához is tapadt némi szégyen: azt ugyanis Sztálin-alakítására (Visnyevszkij: Feledhetetlen 1919) kapta, mely szerepének magasztos kihívásairól kisebb tanulmányt is írt.

1954-től azonban Gábor Miklós lázasan kereste a maga kitörési lehetőségét. Otthagyta a Nemzetit, s átszerződött a Madáchba, ahol bár 1956-ban csúnya nyilvános megaláztatás érte, a hetvenes évek közepéig kitartott. S jól tette, hiszen Ádám Ottóéknál meghosszabbíthatta és radikálisan átfogalmazhatta hősszínészi korszakát. Mindenekelőtt az orgánumát, privát műveltségét és folyamatos önreflexióját hasznosan kamatoztató Hamlettel, amely a hatvanas évek egyik nagy, bár sokat vitatott színháztörténeti legendájává vált. Ám a mából visszatekintve frissebbnek tetszhet a Koldusopera fanyar és hideg Bicska Maxija, s tán jellemzőbbnek is, hiszen a gunyorosan magasba kunkorodó, tódító fölcsattanások legalább annyira Gábor Miklós védjegyének tekinthetők, akár versmondásának egyszerre analitikus okosságú és muzsikáló jellege.

A naplóiban egyre csak tépelődő, s a korban szokatlanul széles kitekintéssel rendelkező színész alapállapota az önmagával való elégedetlenség volt. Hol Darvas Ivánhoz és Bessenyei Ferenchez, hol meg Laurence Olivier-hez vagy a filmvásznon és Ruttkai Éva életében egy­aránt az örökébe lépő Latinovits Zoltánhoz mérte önnön teljesítményét. A szüntelen önvizsgálat segítette hozzá a döntéshez, hogy 1975-ben otthagyja a mindinkább értékkonzerváló irányú Madáchot, sőt a fővárosi színészlét biztonságát, s feleségével, Vass Évával együtt leszerződjön Kecskemétre, Ruszt Józsefhez. Tüntető kivonulása, a sokféle esetlegességnek kitett, de félreismerhetetlenül újfajta színházesztétikával való találkozása vidékiességében is izgalmasnak bizonyult. Nem vált ettől újra divatossá, sem a fiatalabb színházcsinálók lobogójává (mint az pl. Majorral történt), de a rutinból-modorból kimozgatva Gábor Miklós izgalmasabb és szabadabb színészként fordulhatott rá a maga hatvanas éveire.

Azazhogy fordulhatott volna, mert a mind többet betegeskedő színész a kecskeméti Ruszt-korszak idő előtti lezárultát követően nem talált rá a maga helyére. Utóbb a permanens válságban leledző Nemzetinél horgonyzott le, de az elképzelései csak töredékesen valósulhattak meg. Igaz, merész Shylock-alakítása már a bemutató előtt kultúrpolitikai botrányt váltott ki: a zsidótematika a nyolcvanas évek közepén épp a kimondatlansága révén lett neuralgikussá. Rendezőként saját korábbi sikereit (Tanner John házassága, Negyedik Henrik király, Oidipusz király) gondolta újra, vagy patinás bulvárokat tett fel a színpadra – a napi fősodorból kikerülve. Önboncoló okossága azonban mégis talált magának érvényes médiumot: régi naplóinak újraolvasása és utólagos kommentálása s persze kiadatása révén. Írói tehetsége és kacér őszintesége, úgy lehet, hosszú távon elevenebben fogja megőrizni Gábor Miklós emlékezetét, mint színészi alakításainak tekintélyes hányada.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.