Igaza van, megölik - a Szent Johanna a Nemzetiben

  • Csáki Judit
  • 2011. december 21.

Színház

Szeretik a színházak G. B. Shaw Szent Johanna című tragédiáját (tragédia?) – isteni szerep a lányé: bele lehet nyomni mindent, hogy győzzön a hit. A hit, mely leginkább a biztos tudás formáját ölti; egy hadvezér veszett el az orleans-i kamaszlányban, méghozzá egy jó hadvezér, akiben a tudás mellett van bőven eltökéltség, bátorság, jellemszilárdság és egyéb szükséges hadviselési erények (mint erre a darab egyik szereplője, Cauchon püspök is rámutat).

 

Lengyel Menyhért a mű hazai ősbemutatója után (a címszerepben Bajor Gizit nem dicsérte agyon) Shaw „páratlanul emelkedett szelleméről” zeng ódákat, „michelangelói kontúrokat” emleget a mellékszereplők kapcsán is. Az 1923-ban született mű aktualitását egyebek mellett és legkivált az orleans-i szűz boldoggá avatása utáni szentté avatása adta, kiköszörülve a közel öt évszázados csorbát, vagyis a máglyahalált (bár a rehabilitáció kevéssel a megégettetés után, a végső csatanyerés eufóriájában megtörtént).

 

A Nemzeti Színházban Alföldi Róbert szinte teljesen üres színpadra rendezte a darabot, és csínján bánt az effektekkel is (bár épp azért, hogy az a kevés annál hatásosabb legyen). Nádasdy Ádám fordítása a pontosságra és a nyelvi simaságra törekszik, ezért aztán otthon vannak benne a Johanna-történet eredeti idejében bőven anakronisztikusnak tűnő szavak, mint a nacionalizmus és a protestantizmus. És megképződnek az időtlen – vagyis mindig aktuális – frappáns mondatok is: „A csalás célja a megtévesztés. Az olyan esemény, amely hitet gerjeszt, nem lehet megtévesztő: ezért nem csalás, hanem csoda.”

 

 

Bánfalvi Eszter


Bánfalvi Eszter

Fotó: Horváth Judit

 

A dráma okos, szellemes, Shaw szarkazmusa, kegyetlen iróniája is szépen virul benne; de drámaiság, vagyis talányos tétje a történetnek – nos, az nincs sok. Johanna hisz, rendíthetetlenül – és teljesen mindegy, hogy a „hangokat”, melyek a hitét táplálják, a mások meggyőzésére ő találja ki, vagy valóban hallja, mert a vég, ahová tart, kezdettől fogva a halál. Igaza van, tehát meg fogják ölni.

 

Bánfalvi Eszter a játékával mégiscsak belecsempész valami „fejlődéstörténetet” Johanna alakjába. Ahogy a haja rövidül, ahogy a szoknyából katonaruha lesz, ahogy a tartás a szertelen kamaszlányos lazaságból keménnyé válik, ahogy a belső jellemszilárdság elfoglalja a külsőt, az szépen mutatja, hogy a lányból felnőtt lesz, hogy a hite megbirkózik előbb a halál fenyegetésével, majd magával a halállal is. Bánfalvi gazdag színészi eszköztárból választja ki az éppen odaillő gesztust és fintort – sosem tesz rá, nem válik sokká, ezért erős a játéka.

 

Az előadás egyik csúcspontja az a jelenet, amelyben két angol és a francia püspök koncepciózusan – asztalnál, laptoppal – megtárgyalja a koncepciót; azt, hogy hogyan szabadulnak meg ettől a kellemetlen, mert igazán hívő lánytól. Az elegáns, mediátori erényeket csillogtató Warwick szerepében Kulka János sikerrel tartja kordában Znamenák István indulatos, nagy agylöttyenésekkel vitatkozó Stogumberjét; ők ketten megegyeznek abban, hogy a lány boszorkány, ezért máglyára vele. Ám a fondorlatos, okos, politikailag igen kiművelt egyházi férfiú, Cauchon püspök ragaszkodik Krisztus királyságához (melynek jegyében és nevében utasítja el a földhözragadt nacionalizmust, mely szerint „Franciaország a franciáké”, és eretnekség vádjával hagyná elpusztítani Johannát). Fodor Tamás fifikás püspöke az álszentség és a politikai-taktikai profizmus keverékével „küzd a lány lelki üdvéért”, és a világi hatalommal öletné meg őt. A kompromisszum kész, és igazi mestermű – és László Zsolt inkvizítora a mesterművet mesteri filippikával koronázza meg. A többiek – Bodrogi Gyula reálpolitikus, vagyis korrupt reimsi érseke, Szabó Kimmel Tamás lassan, de erősen behódoló Dunois-ja, Földi Ádám megúszós kis dauphinje, Nagy Zsolt óvatosan „megtérő” Baudricourt-ja – egy-egy vonás kiemelésével illusztrálják a sztorit. Johanna „példabeszédei” mind.

 

Alföldi rendezése tiszta, akár a színpad. A tűz nagy – pusztító és nem tisztító. Johanna halála nyomasztó – de visszatérésének lehetősége még inkább. Mert inkább a halott szent, mint az eleven hit.

 

Nemzeti Színház, október 21.

 

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.