A százéves kacér - Tolnay Klári (1914–1998)

Színház

A száz éve született színésznő volt egykor az eszményi magyar úrilány: ártatlan őzikeszemével, kedvesen éneklő hanghordozásával és derűs jólneveltségével maga volt a papa szeme fénye.

„Az én lányom nem olyan!” – büszkélkedett filmbeli leányával a harmincas évek bájos apaszínésze, Rajnay Gábor, s Tolnay Klári valóban nem volt olyan. Mert ha eredeti keresztnevét, a Rózsit el is hagyta a színészi pályára lépve, azért Tolnay sosem feledte az illemet, amelyre birtokos szülei és kiterjedt rokonsága mellett nevelőapácák oktatták. A bakfislány, aki a kezdet kezdetén még megbotránkozva rohant ki a lábára kíváncsi Heltai Jenő színigazgatói szobájából, azért hamar beletanult a színésznői szerepbe, és felszabadította mosolygós kacérságát, amely azután végigkísérte több mint hat évtizedes pályafutásán. A könnyedségbe Tolnay a Vígszínházban rázódott bele, helyesebben és szó szerint ott rázta ki belőle a legendás Jób Dániel a franciás eleganciájú társalgási színésznőt. Filmen Jávor és Ráday Imre epedt érte, Kabos, Törzs Jenő vagy épp Rózsahegyi Kálmán volt a papája, s mindehhez ráadásképp Tolnaynak került még egy filmes alteregója is: Katyi, a színészként elhagyott palóc tájszólást önironikusan újrahasznosító Tolnay-alakmás.

false

 

Fotó: MTI

Sok korabeli magyar filmcsillaggal ellentétben Tolnay Klári 1945 után nem tűnt el sem az országból, sem a pályájáról, mi több, szinte zökkenő nélkül folytatta munkáját – és őrizte sztárságát. 1944–45-ös becsületes magatartása, majd a Vígszínház államosítását megelőző esztendő igazgatói szolgálata (Benkő Gyulával és Somló Istvánnal az oldalán) persze valamelyest megkönnyítette Tolnay talpon maradását, ám színésznői lényének és rangjának rendszeridegensége elvben még így sem sok jót ígért a szocialista színjátszásba betagozott és a Madách Színházba vezényelt művésznő számára. És mégis: Tolnay eljátszotta és – Gyurkovics Mária csicsergő koloratúrszopránjára – eltátogta Déryné Széppataki Róza szerepét a magyar színészet hőskorát felmagasztaló 1951-es filmben, s begyűjtött két Kossuth-díjat anélkül, hogy hős traktorosnőket vagy partizánfeleségeket kellett volna megformálnia a propagandadarabokkal kegyetlenül megszórt Madáchban. Már a negyven táján járva még mindig Júlia volt, s játszott Nórát meg a Három nővér Irináját.

„Izgalommal és félelemmel várom találkozásomat T. K.-val, de ő se nagyasszony, csak csendes és rokonszenves partner. Betartja a színésznő-magatartás minden szabályát: csókkal üdvözli kollégáit, vidáman pletykál. Szelíd passzivitása mégis mintha belső anarchiát fékezne.” Gábor Miklós jellemezte így naplójában Tolnay Klárit az ötvenes évek közepén, s a pályatársi empátia helytállóan mérte fel a színésznő mintaszerű kollegialitását csakúgy, mint az emögött rejtőzködő civil én veszélyeztetettségét. Merthogy Tolnay a hatvanas évekre lassanként felszámolta privát életét: két kudarcos művészházassággal (a filmrendező Ráthonyi Ákos, majd a bő évtizeddel fiatalabb Darvas Iván párjaként), s közöttük az utóbb elhíresült Márai-szerelemmel a háta mögött, anyai szerepében sikertelennek bizonyulva, s olykor a lelki egyensúlyában is megbillenve. Úgy lehet, e tapasztalatokat is hasznosította, amikor a hatvanas években többször is heveny idegéletű, labilis nőalakokat játszott, melyek sorából nyilvánvalóan A vágy villamosa Blanche DuBois-ja a legemlékezetesebb, 1962-ből. Igaz, a mából visszanézve és visszahallgatva ezeket az előadásokat, könnyen úgy érezhetjük, hogy épp ebben a szerepvonulatban avult a legtöbbet Tolnay művészete.

Talán mivel színészalkata – a civil sorstól függetlenül – holtáig ártatlan, derűs és kiegyensúlyozott maradt, s mert erős öniróniája jobban illett a komikumhoz, méghozzá az egyszerre megmosolyogtató és kissé elérzékenyítő komikumhoz. Tolnay

karrierformáló bölcsességének

egyik legfőbb bizonyítéka ennek a könnyes-mosolygós iránynak s egyúttal a szerepbéli előreöregedés – dévajságot sem nélkülöző – gyakorlatának a kiválasztása lett. A még negyvenesen játszott Júlia-széria után kevéssel a színésznő az anya-, sőt a nagyanyaszerepek felé mozdult el színpadon, tévében és filmen egyaránt. Jöttek a középkorú asszonyok, mint a Nem ér a nevem (1961) megindítóan elcsúfított, ám társra vágyó mozipénztárosnője, vagy a Fűre lépni szabad (1960) önmaga finom karikatúrájaként elővezetett színésznője-anyája. Mindkét említett filmben Páger Antal oldalán játszott, s összeszokott kettősük két fajsúlyos filmdrámában is tökéletesen üzemelt: a Pacsirta (1963) elpangott életű, csupán pár napra megélénkülő Vajkay házaspárja, illetve a Páger múltja okán erősen pikáns Utószezon (1966) főszerepei a régi filmszínészi iskola mestereinek mutatták őket.

Tolnay Klári kikezdhetetlen eleganciával és női mivoltát a sírig őrizve tudott megöregedni. A hetvenes évektől filmen és színpadon sem számított már „korszerű” jelenségnek, s a filmszerepek idővel el is maradtak – ám színészi népszerűségét mindez fikarcnyit sem csorbította. Mensáros Lászlóval kettesben játszották kedves, öreges bájú és hozzá hatalmas szériájú kamaradarabjaikat, melyekben mindig kitüntetett szerep jutott Tolnay hetvenen túl is félreismerhetetlenül kacér, lányos-asszonyos szexepiljének. Mensáros halála után aztán a színésznő új partnerekkel folytatta tovább, még akár nyáron is játszva mórikáló színpadi alakjait. Hetven táján fogadta magáénak Tamássy Zdenkó Boldogság című bohókás-szentimentális dalát, Bródy János személyre szóló szövegével: „a boldogság az egész más eset, / a boldogság, / ha érzed, hogy a közönség szeret, / óh, a boldogság, / a boldogság az igazi nagy siker, / amíg élsz, / amíg élsz a tapsot nem felejted el”. A dalszöveg telibe talált, s idővel Tolnay szolid hitvallásává emelkedett, hiszen szavakat lelt teljes színészéletének (és vele magánéleti kudarcainak) igazolására. Nem valami falrengetően eredeti életigazság, ám Tolnay Klári számára kitelt belőle egy évszázadra való.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.