rés a présen

„Nem tudnak megnyugodni”

  • rés a présen
  • 2022. szeptember 14.

Színház

Hód Adrienn koreográfus   

rés a présen: A brémai Unusual Symptoms Companyvel dolgoztál az elmúlt két pandémiás évben. Hogy sikerültek az előadások?

Hód Adrienn: A Harmonia című táncelő­adás premierje idén februárban volt. Első Coexist című, a Trafóban is bemutatott közös munkánk után ismét meghívott a Theater Bremen társulata Molnár Csabával. A társulat táncosai mellett, öt mozgássérült, illetve – Gustavo Fijalkow szakértő-kutató teóriája szerint – „nem normatizálható testű” is bekerült a produkcióba egy 150 fős casting után. A Covid miatt a három hónapos előkészítésből egy alapos másfél év lett, így volt idő mindenre. A darabot elhívták a mainzi Tanz Kongress szakmai programjára, most szeptember 3-án pedig a düsseldorfi Tanzmesse programján volt látható. Reméljük, elindul turnéra a Harmonia amellett, hogy Brémában repertoáron marad mindkét előadás.

rap: Magyarországon mi lesz a dolgod?

HA: A trafós bemutató után megkeresett minket Kopeczky Kata, az ArtMan Egyesület ArtMenők ifjúsági csoportjának vezetője, hogy művészeti képzést szervez fiatal, nem normatizálható testű emberek számára. Heti egyszer tartanának egy táncműhelyt, ahol a kreativitáson, önkifejezésen van a hangsúly, és mi is be fogunk kapcsolódni. A németországi siker és támogatottság után ezt nulla forint működési háttérrel kezdjük el. Egyébként pedig próbáljuk karbantartani a társulatunkat, a Hodworksöt, és a MU Színházban menni fog még a Pirkad és Grace című előadásunk, a Trafóban pedig az Amber. Az idén fele pénzből gazdálkodunk jó esetben, és hallom, hogy időszakosan bezárnak a stúdiók, a próbatermek, limitált lesz a fűtés, vagyis újra ki kell találni a munka kereteit.

rap: Németországban is ez van?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.