A tudás vágya

Gustave Flaubert-Forgách András: Dilettánsok

  • Csáki Judit
  • 2011. május 19.

Színház

Csupa finom és érzékeny játék (ráadásul komikus, bohózati intonációban) a Katonában a Flaubert-regényből (Bouvard és Pécuchet) készült Dilettánsok; van mit nézni: elsősorban is a perfekt színészi alakítások tömött sorát, másodsorban pedig azt, ahogy Forgách András adaptációja szépen visszaperli a dilettáns szó eredeti - és ma már keveset használt - jelentését, és gyöngédséggel meg szeretettel tölti föl. Pedig elmehetett volna az áthallások készségesen kínálkozó terepére - de ez sem neki, sem a rendező Ascher Tamásnak nem sajátja.

 

A Bouvard és Pécuchet, Flaubert befejezetlen, agyonkészült (saját bevallása szerint ezerötszáz könyvet olvasott el hozzá!) és a két főhős valóságos mozdulatlansága ellenére is pikareszk regénye két kishivatalnok, vagyis írnok nagy elhatározásának története: belevágnak a világ kínálta tudományos, művészi, történeti és egyéb kutatói kincsestár tapasztalati megismerésébe. Egy birtokon rendezik be fura "laboratóriumukat" - Khell Zsolt remek díszlete egyrészt a serény munkálkodást, másrészt a kuszaságot is mutatja képletekkel összefirkált falaival, a fal tetején "régészetinek" látszó hétköznapi, noha furcsa tárgyakkal, könyvkupacokkal a polcokon és a földön, egyszerre tágas és a minden irányból ránk zúduló tudnivalóktól mégiscsak zsúfolt terével. Két hatalmas fotel a két középkorú férfi birodalmában: a világ közepe. Itt olvasnak, jegyzetelnek, vitatkoznak, beszélgetnek, filozofálnak - tobzódnak a mindentudásnak álcázott semmittudásban, lubickolnak a butaság kínálta végtelenségben, a "reneszánsz ember" eszményének fonákjában, egyszersmind az enciklopédikus tudás megszerzésének növekvő lehetetlenségében.

Ártatlan és ártalmatlan önámítás ez; mindaddig, amíg föl nem bukkan a szűkebb környezet - a falusi figurák és jellegzetes notabilitások - és a tágabb, a történelem: az 1848-as francia forradalom, illúzióival és bukásával. Mert Bouvard és Pécuchet nem akar kivándorolni a világból - noha lelkesen-serényen a Mizantrópot citálják -, csak a szűk kis írnoklétet hátrahagyva a mindenség tágasságát kívánják birtokolni. Termesztenek és tenyésztenek mindent, főznek pálinkát, előfutárai a bio- és egészséges táplálkozásnak, de közben gyógyítanak is sajátos módszereikkel, a múltat is felszínre hoznák, kiásnak és elneveznek mindent, amire szót találnak valamely enciklopédiában. És közkinccsé tennék ambiciózus serénykedésüket, ezért vágnak bele a társaséletbe, amely hamar politikává és történelemmé tágul, amiért is kénytelenek hol magukra húzni a francia trikolórt, hol gyorsan visszakozni.

Máté Gábor az életrevalóbb és energikusabb Bouvard szerepében élvezettel, lelkesedéssel vág bele az újabb és újabb ismeretszerzési kanyarokba, és rántja magával az álmodozóbb, naiv Pécuchet-t, akinek persze csöppet sincs ellenére követni őt, sőt: Elek Ferenc alakításában örökké tetéz, vagyis rárak egy lapáttal, vagyis növeli a bajt. Az előadás egyik full bohózati epizódja, amikor a még szűz Pécuchet - főként Bouvard biztatására - első szerelmi élménye megszerzésén munkálkodik: a flegma és kissé értetlen cselédlány - Pálos Hanna e. h. - nem is érti, mire a nagy felhajtás. A nagy élménynek persze nagy ára van: fájó viszketés altesti tájon.

Máté Gábor és Elek Ferenc a nagy színpadi párosok közül való: brutális komédiai és lágy lírai futamokkal teli játékuk magabiztosan szervezi köréjük a társulat remek színészeinek karakterformálásait. Játékukat persze alaposan megsegíti Szakács Györgyi ismét gazdag, ironikus-jellegzetes jelmezvilága. Bouvard a kikapós özvegy kegyeiért pedálozik - "nodi Eszter szélesre festett szájjal, a közönségesség és a szerencsétlenség erős keverékével lavíroz a helyi "arisztokrácia" közepén. Fekete Ernő a politikai-társadalmi színváltásra mindig készséges gróf-kalandor, Nagy Ervin a helyi hatalmát termettel, frizurával és testtartással mutató polgármester. A két wannabe polihisztor körül szenvtelen otthonossággal mozog Szirtes Ági Germainje, és készséges buzgalommal Kovács Lehel Marcelje.

A befejezetlen regény színpadi befejezéseképpen - miután Pécuchet már egy jó kis írnoki másolásra tudna gondolni nosztalgikusan - a páros szépen elevez a csillagok felé... Szép.

Egy első vagy egy utolsó kérdés mégis hiányzik Ascher rendezéséből. Világos persze, menynyivel felsőbbrendű az ártatlan ostobaság az öntelt, zsarnoki és ambiciózus ártalmas ostobaságnál, amellyel teli a világunk, akkor, most és mindörökké; világos az is, hogy melyik a szeretetre, együttérzésre méltó. De az előadás részletgazdagsága - amelynek velejárója, hogy az epizódok nagyjából egyforma súllyal lépnek egymás sarkára - egyelőre nem emeli ki azt a közép- vagy súlypontot, amely az értelmezés maga. Így aztán leginkább a szórakozás mellett döntünk, és egy erős, profi, könnyed este mosolyt fakasztó és gyorsan múló emlékével távozunk az előadásról.

Katona József Színház, május 8.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.