Színház

Örök eső

Vaknyugat kétszer

  • Csáki Judit
  • 2013. február 28.

Színház

Martin McDonagh darabjai hálás színpadi alapanyagok; a távoli ír falu életképei otthonosan ismerősek és vigasztalóan távoliak. Ráadásul nem szorulnak különösebb rendezői értelmezésre, hiszen beszélnek magukért. Nem a héroszok, hanem az emberek.

A kulcs tehát a Vaknyugat esetében is a szereposztás; ezzel ugyanis néhány döntést máris meghoz a rendező. Most egyszerre két helyen is: a budapesti Átriumban és a kaposvári színházzal közösen készült Thália-produkcióban.

A darabbeli testvérpár összetartozása mélyebb, mintha pusztán a testvéri szeretet alapozná meg; a kilátástalanság és a gyűlölet is fontos szerepet játszik benne. Szűkre szabott, pálinkával átitatott, nagyjából eseménytelen életek, melyekben még az apa megölése is belesimul a hétköznapokba. A külvilágból csak Welsh atya toppan be sűrűn - pálinkától pálinkáig szónokolva a testvéreknek -, és a papért rajongó, amúgy a pálinka-utánpótlásról gondoskodó Kicsilány; még két szűkös élet.

Alig díszletes mindkét előadás; az Átriumban (Gothár Péteré) voltaképp csak jelzés, a kaposvárié (Cziegler Balázs tervezte) ennél kicsivel több. Eső, szegénység, igénytelenség.

Az átriumbeli előadásnak - amely a Kultúrbrigád nevű új produkciós formáció elsőszülöttje - előzménye is van: Gothár Péter egyrészt évekkel ezelőtt már rendezett egy sikeres előadást a Pesti Színházban ebből a darabból, másrészt nemrégiben egy egyetemi vizsgaelőadásban is szerepeltetett belőle jeleneteket. Meg is tartotta a testvérpár fiatal szereplőit, Ficza Istvánt és Rétfalvi Tamást. Welsh atya szerepére Alföldi Róbertet kérték föl - és ezzel át is került a súlypont az élethosszig marakodó, a gyűlölködésben összeláncolt testvérpárról a hitével és küldetésével mélyen meghasonlott papra, akit masszív, mondhatni, "szervült" alkoholizmusa sem véd meg az életcsődtől.

A kaposvári előadásban a szikár, kegytárgygyűjtögető Valene-t Hunyadkürti György, a joviális, ügyeskedő Colemant Kovács Lajos játssza. Mögöttük hosszú múlt, egymás elleni manőverekkel teli, végigivott évtizedek állnak, előttük pedig semmi. A Bérczes László által - a szokásos aprólékossággal - színpadra állított műnek ez a súlypontja, még akkor is, ha a Rátóti Zoltán által mindig friss, "akut" részegnek játszott Welsh atya személyes tragédiája átmenetileg megbillenti a testvérpár világát. De ebben a megbillentésben ott van a pillanatnyiság, és az ígéret, hogy már holnaptól élethossziglan megy tovább minden, úgy, mint eddig.

A Gothár-rendezésben a két fiatal színész túlhabzó játékossággal formálja meg a két karaktert. Ficza István Valene-je meg-megújuló energiával nyomoz az eltűnt pálinkák és egyéb testvéri gaztettek után, lankadatlanul pótolja a megsemmisült szobrocskákat, ilyenformán reméli visszaállítani a fölhalmozásra alapuló élete rendjét. Rétfalvi Tamás Colemanje ugyanilyen fáradhatatlan az ő kijátszásában, vagyis a párbaj bármeddig tarthat. Mindkét színész jó, bár a megannyi repetitív szöveget és cselekvést még nemigen tudják változó, mélyebb tartalmakkal megtölteni. Viszont - akarják vagy sem, illetve a rendező akarja vagy sem - szüntelenül ott lebeg a kínálkozó perspektíva: elmenéssel, végleges szakítással véget vetni ennek az életnek. Ez a lehetőség a másik előadásban kizárt.

Welsh atya meghasonlása méretes személyes tragédia, hiszen a hite készül elhagyni éppen. A valóságon bicsaklik meg; azon, hogy úgy érzi, Isten magára hagyta őt abban a küzdelemben, amelyben képtelenség győzni: az emberi lelkek fölemelésében. Alföldi papja a darab elején már jó messze jár ezen az úton; ejtett, szűkös intonációja, szinte totyogó járása, merev tartása mutatja, hogy nála az alkoholizmus már beépült, vagyis sem vigaszt, sem felejtést nem kínál. Már csak a konzekvencia levonása van hátra, amely egyben a legutolsó próbálkozás arra, hogy legalább ezt a két elveszett lelket, a testvéreket megmentse. A végső üzenet - a nekik írott levél - a legsúlyosabb jelenete a Gothár-rendezésnek: Welsh atya még egyszer fölmerül a részegségből, szétesettségből, mielőtt végképp alámerül.

A Bérczes-rendezésben is kiemelkedő ez a jelenet: Rátóti is fokozatosan elhagyja az alkoholos felhangot, és mintegy végső kijózanodásban összegzi "végrendeletét".

Mészáros Piroska jobban, hitelesebben kapja el a Kicsilány öszszetett magányát, álmokkal teli világát, mint Mészáros Sára, akiről minden rákent mocsok ellenére is nehezen hihető a falusi párialét.

Kovács Lajos energikus játéka, olykor kapkodó és elnagyolt beszéde érzékletes figurát teremt; a csak a pillanatnak élő, bármiféle tartást nélkülöző Colemannek a második rész önvallomásos bosszújelenetei közt juttat azért egy nagyon világos pillanatot: amikor rájön, hogy hol, hogyan és ki miatt siklott ki végleg az élete (hát a testvére miatt, persze, aki belerondított egy induló kapcsolatba). Hunyadkürti György pontosan és színesen hozza Valene kényszerekkel és mániákkal teli alakját; ő ugyanis egy lépéssel előbb jár, rá már nem vár semmilyen megvilágosodás.

Nem mintha nem lenne mindegy. És ezzel a súllyal, a lezártság, a kiúttalanság terhével nehezebb a kaposvári előadás.

Átrium, december 30., Thália Színház, február 20.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.