mi a kotta? - Így bűnhődnek a királygyilkosok

  • .
  • 2010. március 25.

Trafik

"Az embernek a szíve vérzik, mikor látja pocsékká téve a történelmet, látja bőgni és ugrálni, mint egy kecskét Petur bánt, Hunyadi Lászlót s a névtelen hőst, Imre hercegünket." Az idei esztendő két megemlékezettje kerül össze e merőben kétes bölcsességű idézetben, melynek szerzője a száz éve elhunyt, s amúgy majd minden véleményével telibe találó Mikszáth Kálmán. A nagy író (ráismernének a mellékelt fiatalkori portrén?) 1886-os cikkei között nemcsak a fenti mondattal sújtott az idős Erkel Ferenc felé, hanem a következő élccel is: "Az Erkelek megint adhatják üres házak előtt a szegény szerencsétlen Bánk bánt, aki tudom, sohasem ölte volna meg Gertrudist, ha tudja, hogy Erkel úr ír róla operát.
Így bűnhődnek, uraim, a királygyilkosok!"

Nos, a Tavaszi Fesztivál keddi programján most aligha üres házak előtt, s bizonnyal nem büntetésképpen adják majd a Debrecenből Budapestre telepedő, autentikus Bánk bánt - Vidnyánszky Attila rendezésében, Kocsár Balázs vezénylete alatt (Thália, március 30., hét óra). A XIII. század, a lelkiismeretlen nőcsábítás, s a II. Endre által is megharcolt keresztes hadjárat témája a fesztivál egy másik, igaz, jóval derűsebb operaprodukcióján is szerephez jut majd. Szegedről ugyancsak a Tháliába látogat ugyanis Rossini egyik legutolsó operája, az Ory grófja, benne a nősző vágyában apácának öltöző címalakkal, a zenekari árokban a karmester Pál Tamással, s korántsem mellesleg a meghódítani vágyott Miklósa Erikával a női főszerepben (március 27., hét óra). Az 1828-as vígoperáról a lelkes elismerés felsőfokán nyilatkozott a fiatalabb, ám Rossinit mindössze fél esztendővel túlélő pályatárs, Hector Berlioz, akinek drámai legendáját, a Rákóczy-indulóval gazdagított Faust elkárhozását ugyancsak felkínálja számunkra a heti koncertprogram: nemzetközi szólistagárdával, Lukáts Andor rendezésében és Hollerung Gábor avatott irányítása alatt (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, március 29., fél nyolc).

Egyebekben a Berliozzal barátságra lépett Chopin bicentenáriuma valóságos tort ül az elkövetkező napokban: vasárnap Vásáry Tamás (Uránia, március 28., fél nyolc), majd hétfőn előbb Hauser Adrienne (Márványterem, március 29., hat óra), utóbb pedig a lengyel Pawel Kowalski (Uránia, március 29., fél nyolc) lát a zongorázáshoz - a mazurkáktól a keringőkig. S kerek évforduló híján, ámde így is jócskán bejáratott hagyomány gyanánt a fesztivál programját ezúttal is ékesíteni fogja a Nemzeti Filharmonikus Zenekar Bartók-estje a zeneszerző születésnapján (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, március 25., fél nyolc). A karmester természetesen Kocsis Zoltán lesz, s a fellépők sorában az I. zongoraverseny magánszólamával Ránki Dezső, míg számos kórusművel az Antal Mátyás vezette Nemzeti Énekkar jut majd előadnivalóhoz. Míg Brickner Szabolcs a Bartók-estet záró Kodály-mű, a Psalmus Hungaricus szólistájaként lép a dobogóra. Kodály Zoltán amúgy az évfordulós Dohnányi Ernő oldalán is feltűnik majd, méghozzá az Operaház vasárnapi felújításán, ahol a Seregi László által balettesített Változatok egy gyermekdalra nyomában az örökbecsű Székelyfonó adatik (március 28., hét óra).

Figyelmébe ajánljuk

„Rá­adásul gonosz hőseinek drukkol”

A több mint kétezer strófás Nibelung-ének a középkori német irodalom talán legjelentősebb műve. Hogyan lehet ma aktuális egy 800 éves irodalmi mű? Miért volt szükség egy új magyar változatra? Erről beszélgettünk Márton László író-műfordítóval öt évvel ezelőtt. Idézzük fel a cikket!

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”