mi a kotta? - Így bűnhődnek a királygyilkosok

  • .
  • 2010. március 25.

Trafik

"Az embernek a szíve vérzik, mikor látja pocsékká téve a történelmet, látja bőgni és ugrálni, mint egy kecskét Petur bánt, Hunyadi Lászlót s a névtelen hőst, Imre hercegünket." Az idei esztendő két megemlékezettje kerül össze e merőben kétes bölcsességű idézetben, melynek szerzője a száz éve elhunyt, s amúgy majd minden véleményével telibe találó Mikszáth Kálmán. A nagy író (ráismernének a mellékelt fiatalkori portrén?) 1886-os cikkei között nemcsak a fenti mondattal sújtott az idős Erkel Ferenc felé, hanem a következő élccel is: "Az Erkelek megint adhatják üres házak előtt a szegény szerencsétlen Bánk bánt, aki tudom, sohasem ölte volna meg Gertrudist, ha tudja, hogy Erkel úr ír róla operát.
Így bűnhődnek, uraim, a királygyilkosok!"

Nos, a Tavaszi Fesztivál keddi programján most aligha üres házak előtt, s bizonnyal nem büntetésképpen adják majd a Debrecenből Budapestre telepedő, autentikus Bánk bánt - Vidnyánszky Attila rendezésében, Kocsár Balázs vezénylete alatt (Thália, március 30., hét óra). A XIII. század, a lelkiismeretlen nőcsábítás, s a II. Endre által is megharcolt keresztes hadjárat témája a fesztivál egy másik, igaz, jóval derűsebb operaprodukcióján is szerephez jut majd. Szegedről ugyancsak a Tháliába látogat ugyanis Rossini egyik legutolsó operája, az Ory grófja, benne a nősző vágyában apácának öltöző címalakkal, a zenekari árokban a karmester Pál Tamással, s korántsem mellesleg a meghódítani vágyott Miklósa Erikával a női főszerepben (március 27., hét óra). Az 1828-as vígoperáról a lelkes elismerés felsőfokán nyilatkozott a fiatalabb, ám Rossinit mindössze fél esztendővel túlélő pályatárs, Hector Berlioz, akinek drámai legendáját, a Rákóczy-indulóval gazdagított Faust elkárhozását ugyancsak felkínálja számunkra a heti koncertprogram: nemzetközi szólistagárdával, Lukáts Andor rendezésében és Hollerung Gábor avatott irányítása alatt (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, március 29., fél nyolc).

Egyebekben a Berliozzal barátságra lépett Chopin bicentenáriuma valóságos tort ül az elkövetkező napokban: vasárnap Vásáry Tamás (Uránia, március 28., fél nyolc), majd hétfőn előbb Hauser Adrienne (Márványterem, március 29., hat óra), utóbb pedig a lengyel Pawel Kowalski (Uránia, március 29., fél nyolc) lát a zongorázáshoz - a mazurkáktól a keringőkig. S kerek évforduló híján, ámde így is jócskán bejáratott hagyomány gyanánt a fesztivál programját ezúttal is ékesíteni fogja a Nemzeti Filharmonikus Zenekar Bartók-estje a zeneszerző születésnapján (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, március 25., fél nyolc). A karmester természetesen Kocsis Zoltán lesz, s a fellépők sorában az I. zongoraverseny magánszólamával Ránki Dezső, míg számos kórusművel az Antal Mátyás vezette Nemzeti Énekkar jut majd előadnivalóhoz. Míg Brickner Szabolcs a Bartók-estet záró Kodály-mű, a Psalmus Hungaricus szólistájaként lép a dobogóra. Kodály Zoltán amúgy az évfordulós Dohnányi Ernő oldalán is feltűnik majd, méghozzá az Operaház vasárnapi felújításán, ahol a Seregi László által balettesített Változatok egy gyermekdalra nyomában az örökbecsű Székelyfonó adatik (március 28., hét óra).

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.