mi a kotta? - Illuminációt!

  • .
  • 2010. május 20.

Trafik

A múlt héten Anton Bruckner "Romantikus" melléknévvel ellátott IV. szimfóniáját leltük fel a koncertprogramban, míg ezúttal a nem kevésbé nagyszabású VII.
szimfónia szólal meg a visszahúzódó természetű komponistától (festményünk a Ferenc József-renddel dekoráltan mutatja), akinek e művét viszont olykor a "Lírai" jelzővel társítva tűzik műsorukra az ambiciózus zenekarok. Most hétfőn a Nemzeti Filharmonikus Zenekar hangversenyének második felét alkotja majd a többszörösen Richard Wagner hatását és szellemét idéző alkotás, melyet az első részben Haydn C-dúr gordonkaversenyének szólistájaként is közreműködő jeles osztrák vendégünk, Heinrich Schiff fog elvezényelni (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, május 24., fél nyolc).

"Egy nap hazatérve nagyon szomorú voltam. Arra gondoltam, hogy a Mester nemsokára meghalhat, és akkor jutott eszembe az Adagio cisz-moll témája." Maga Bruckner emlékezett vissza ekképpen a Mester, azaz Wagner elvesztését előre elsirató - "sehr feierlich und sehr langsam" - második tétel születésére, s a szimfónia ősbemutatójára már valóban a nagy pályatárs halála után, 1884-ben került sor. Ez az elhíresült Adagio aztán utóbb is gyakran játszott gyászzene maradt, s még Hitler rajongása is ráakaszkodott e tételre, úgyanynyira, hogy a náci rádió éppenséggel eme zeneszám nyomában jelentette be a sztálingrádi vereséget 1943-ban, majd pedig Hitler halálát 1945. május elsején.

A hét másik nagy szimfóniáját a MÁV Szimfonikus Zenekar szerdai koncertjén hallhatjuk, ahol Jean Sibelius V. szimfóniájával zárul majd a program (Operettszínház, május 26., hét óra). A rendhagyó módon háromtételes mű a cári uralom alatt egzisztáló finn önkormányzat megrendelésére készült, méghozzá Sibelius ötvenedik születésnapjára, s így az általános ünneppé megtett napra, 1915. december 8-ára maga az ünnepelt gondoskodott a meglepetésről. A Rodrigo de Carvalho által vezényelt esten az ugyancsak északi Peer Gynt - 1. szvit nyomában, és Sibelius szimfóniája előtt a brazil Heitor Villa Lobos 1948-as Szaxofonversenye szólal majd meg - Csepregi Gyula szólójával. A kontraszt, amit a bővérűen délszaki muzsika, a szaxofon szokatlan főszerepe, valamint a kiváló dzseszszista megjelenése teremthet, tán még érdekesebbé válhat, ha utalunk rá: a Sibelius-szimfónia első tételének egy mozzanata felbukkan John Coltrane A Love Supreme című legendás albumán is. Igaz, az idézet vélhetőleg csak áttételes: Coltrane-t alighanem a Sibelius dallamát bejátszó Bernstein-musical, A városban ihlette meg egy futó pillanatra.

Vagy tán inkább egy villanásra, hogy a hét egy további rendezvényét, a Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok pénteki műsorát is szövegünkbe rántsuk, ahol is Arthur Rimbaud versei és az azokra írt Britten-dalciklus, a Megyesi Zoltán által elénekelendő Villanások (Les Illuminations) számai alkotják a zenei-irodalmi programot (Petőfi Irodalmi Múzeum, május 21., hét óra). S végezetül egy valóságos illuminációt, azaz díszkivilágítást érdemlő zongoraest: hétfőn Ránki Dezső Robert Schumann Gyermekjeleneteit és C-dúr fantáziáját játssza majd nekünk a Rádió Márványtermében, egyszersmind a Rádió Márványterméből (május 24., hat óra).

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."