rés a présen - Jöttek a lányok - Spitzer Gyöngyi Soma énekes

  • .
  • 2010. március 4.

Trafik

rés a présen: Az állandó dzsesszzenekarod után most alapítottál egy női zenekart (Soma női zenekara). Miért? Soma: Tavaly tavasszal egy éjjel nem tudtam aludni, kiültem a konyhába naplót írni, és egyszer csak beugrott, hogy én női zenekarra vágyom.
Nemcsak attól női, mert nők vannak benne, hanem mert az alapvető női érzéseket, helyzeteket, archetípusokat villantjuk meg benne, általa. Nekem is megdöbbentő, hogy mennyire a nők körül forog évek óta az életem. Hét éve írok egy női szájtra, korábban a Nők Lapjában is olyan 3500 levélre adtam választ - nőknek. Nők járnak a klubomra, a lelki wellnesseimre, női alapítványom van, és úgy gondolom, hogy a női tudatosságon jelenleg sokkal több múlik, mint sejtenénk.

rap: Kikkel alakult a csapat? Mi a repertoár?

Soma: Azt tudtam, hogy Hudák Zsófi, a bőgős (akivel már hat éve játszom együtt) az alap. Aztán elkezdtem keresgélni. Szóltam a zenészkollégáknak, hirdettem, és jöttek a lányok, akiket "castingoltam". Nem kellett sokat várni, összeállt a csapat. Végiggondoltam, mit csináltam eddig, mihez értek, és mire vágyom. A jazz nekem alap, ott van a torkomban, viszont vágytam valami még ősibbre, mélyebbre. Ezt az ütősünk, Fatima Gonzlan hozta be, aki egy félzsidó-félberber zseniális percussionos. Eddig csak páratlan ritmusú, autentikus zenékben játszott, úgyhogy nagyon izgalmas hangzás alakult ki, ahogy ezt behozta a dzsesszesbe. Sokféle hangzás és stílus megjelenik emellett: underground (szövegben is), afro, rock, arabos, popos, latin, és a vérprofi és szexi szaxofonosunk (alt és szoprán), Pozsár Eszter most komponált két dögös tangót. A hangszereléstől és a női létkérdéseket, érzéseket bemutató szövegektől mégis egységes a hangzás. A repertoár fele feldolgozásokból áll, fele saját. A zenekar tagja még Borbarát Bernadett fuvolista és Fenyvesi Bea gitáros is.

rap: Hol játszotok tavasszal?

Soma: Március 6-án Zalakaroson a hotelben, 19-én két helyen is, 16.30-tól a Petőfi Irodalmi Múzeumban, a Bódis Kriszta által szervezett SZMM eseményen, este fél 9-től a Nemek IGEN-je Klubomban (www.nemekigenje.hu). A klub egy hely, ahol a 30-50-es korosztály táncol, a női zenekarom klubozik, és aminek van egy ismerkedős, eszmecserélős része is. A márciusi utolsó koncertünk 21-én lesz a tavaszi fesztiválon, a Műcsarnokban, 22.30-tól. Az év második felében szeretnék CD-t is.

rap: Mik a jelenleg még futó projektjeid?

Soma: 2008 márciusa óta mennek minden hónap első szerdáján az "Ébresztő" előadások a klubomban (www.somamamagesa.hu). Ennek egy részletéből most könyvet is szerkesztek, ami a Jaffa kiadásában fog megjelenni most, tavasszal, Nemek IGEN-je néven. Gyakorta vállalok jótékonysági munkákat. Soha még nem dolgoztam ilyen fókuszáltan, ilyen sokat. Élvezem.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.