Lélektani látleletek - Névjegykártya-gyűjtemény

Tudomány

Az Amerikai Psycho egyik jelenetében a yuppie-k egymásra licitálnak a névjegykártyákkal.
Úgy emlékszem, a papiruszra nyomottat a dombornyomású aranybetűs, azt meg az erezett platinás űberolta. Ha ilyesmit nem is, de más magasságokba vezető Kossuth-, Deák-, Görgey-névjegyeket vagy éppen Liszt, Mahler, Bruckner és Bartók szellemét megidézőket találtunk Frank Tibor gyűjteményében.

"A varázslat abban van, hogy e névjegykártyák mindegyike köré fel lehet építeni egy-egy kis világot" - mondja az ELTE 57 éves történésze. Lebeszél, hogy szimplán névjegykártyagyűjtőnek tituláljam, minthogy minden papír alapú forrás érdekli. "Kéziratgyűjtő vagyok, maradjunk ennyiben" - javasol gyorsan kompromisszumot.

Frank Tiborról kollégái és a jól értesült tanítványok tudják, hogy évekig tanított a kaliforniai egyetem Santa Barbara-i campusán; innen van, hogy nemcsak a hoszszú 19. század Közép-Európájának, de az amerikai történelemnek is alapos tudója. Néhányan látták kéziratgyűjtő szenvedélyének legédesebb, Napóleon, Thomas Mann vagy Szabó Lőrinc leveleiben testet öltött gyümölcseit is. Arról azonban kevesen tudnak, hogy a gyűjtés közben több száz történelmi személy névjegye is "megtalálta" őt.

A szenvedély korán kezdődött. 13 évesen, a barátjánál látott családtörténeti dokumentumok hatására az addig nagy becsben tartott bélyeggyűjtemény kezdte elveszíteni vonzerejét. "Talán az unokabátyámtól kapott Gustav Mahler-kártya volt az első" - me-séli a professzor faltól falig könyvekkel és fényképkeretekkel zsúfolt, gyér fényű nappalijában. Vagy talán mégis inkább úgy lehetett, hogy a zongorista-zeneszerző nagymama '45 után elsüllyedt világát őrző relikviák közt már korábban is rátalált zenészek efféle kéznyomára, így Bartók két, nagymamához írt levelére. A kíváncsiság és a vágyakozás azóta is tart - azzal együtt, hogy a pénz mindig komoly korlátokat szab a lehetőségeknek. Brahms névjegykár-tyájához fűződő, több évtizedes vágyakozása még John Ridland amerikai költőt is megihlette, aki balladát írt a történetből (ez épp most címadó verse lett új, magyar nyelvű kötetének).

"A névjegy egyfajta lélektani látleletet ad a gazdájáról" - vallja a történész, akit a gyűjtés és a gyűjtemény indított el pályáján. Közben a telefon és az e-mail előtti világ írásbeliségének személtetésébe kezd, és a primitívebb, de szofisztikáltabb kommunikációs korszak lenyomatát mutatja be. Papírtasakokból több száz névkártya kerül elő, tudomány, politika, zene, irodalom és művészet a rendező elv, de a papír- és betűméret, s kivált a kézzel rájuk írt tartalom nem marad észrevétlen.

Egy csokorra való francia köztársasági elnök és miniszterelnök után a kerek asztalon is egymásra talál Dreyfus kapitány és Emile Zola. Teleki Pál francia névjegyére írt gyöngybetűi Hubay Jenő művészi kacskaringóival rivalizálnak, bizonyítandó, hogy a névjegykártyát e korban nemcsak a személyiség képviselőjeként, de tömör üzenethordozóként is gyakran használták. Armand Lanoux francia írónak a becsületrend félhangya nagyságú rajzolatával ellátott kártyája is figyelmet kelt, ahogy Thomas Koschat ismeretlen osztrák zeneszerző nyolc sorba tagolt érdemei, vagy Pulszky Ferenc névkártyája, aki viszont elégnek tartott a nevén kívül annyit jelezni a jobb alsó sarokban, hogy "Múzeum".

A falakon ettől is különb összeállítások küzdenek a figyelemért: 1909-1911 három irodalmi Nobel-díjasa verseng a majd húsz év alatt összeállt Kossuth (a névjegyre nyomva valóban csak ennyi: "Kossuth"), Deák, Görgey, Andrássy négyessel, de a szemközti falon Liszt Ferenc eredeti fényképpel kiegészített kártyája aratja le a babérokat.

A gyűjtemény minden darabjának megvan a maga története és történelme. Frank Tiborban ennek ellenére azok a kéziratok maradtak meg a legmélyebben, amelyeket ugyan a kezében is tartott, de nem tudott megszerezni. De van remény! Brahms névkártyája már ott lóg a falon, bekeretezve. Igaz, arra már nem emlékszik, hogy mikor és melyik antikváriusnál sikerült megszereznie.

Szabó M. István

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.