Lélektani látleletek - Névjegykártya-gyűjtemény

Tudomány

Az Amerikai Psycho egyik jelenetében a yuppie-k egymásra licitálnak a névjegykártyákkal.
Úgy emlékszem, a papiruszra nyomottat a dombornyomású aranybetűs, azt meg az erezett platinás űberolta. Ha ilyesmit nem is, de más magasságokba vezető Kossuth-, Deák-, Görgey-névjegyeket vagy éppen Liszt, Mahler, Bruckner és Bartók szellemét megidézőket találtunk Frank Tibor gyűjteményében.

"A varázslat abban van, hogy e névjegykártyák mindegyike köré fel lehet építeni egy-egy kis világot" - mondja az ELTE 57 éves történésze. Lebeszél, hogy szimplán névjegykártyagyűjtőnek tituláljam, minthogy minden papír alapú forrás érdekli. "Kéziratgyűjtő vagyok, maradjunk ennyiben" - javasol gyorsan kompromisszumot.

Frank Tiborról kollégái és a jól értesült tanítványok tudják, hogy évekig tanított a kaliforniai egyetem Santa Barbara-i campusán; innen van, hogy nemcsak a hoszszú 19. század Közép-Európájának, de az amerikai történelemnek is alapos tudója. Néhányan látták kéziratgyűjtő szenvedélyének legédesebb, Napóleon, Thomas Mann vagy Szabó Lőrinc leveleiben testet öltött gyümölcseit is. Arról azonban kevesen tudnak, hogy a gyűjtés közben több száz történelmi személy névjegye is "megtalálta" őt.

A szenvedély korán kezdődött. 13 évesen, a barátjánál látott családtörténeti dokumentumok hatására az addig nagy becsben tartott bélyeggyűjtemény kezdte elveszíteni vonzerejét. "Talán az unokabátyámtól kapott Gustav Mahler-kártya volt az első" - me-séli a professzor faltól falig könyvekkel és fényképkeretekkel zsúfolt, gyér fényű nappalijában. Vagy talán mégis inkább úgy lehetett, hogy a zongorista-zeneszerző nagymama '45 után elsüllyedt világát őrző relikviák közt már korábban is rátalált zenészek efféle kéznyomára, így Bartók két, nagymamához írt levelére. A kíváncsiság és a vágyakozás azóta is tart - azzal együtt, hogy a pénz mindig komoly korlátokat szab a lehetőségeknek. Brahms névjegykár-tyájához fűződő, több évtizedes vágyakozása még John Ridland amerikai költőt is megihlette, aki balladát írt a történetből (ez épp most címadó verse lett új, magyar nyelvű kötetének).

"A névjegy egyfajta lélektani látleletet ad a gazdájáról" - vallja a történész, akit a gyűjtés és a gyűjtemény indított el pályáján. Közben a telefon és az e-mail előtti világ írásbeliségének személtetésébe kezd, és a primitívebb, de szofisztikáltabb kommunikációs korszak lenyomatát mutatja be. Papírtasakokból több száz névkártya kerül elő, tudomány, politika, zene, irodalom és művészet a rendező elv, de a papír- és betűméret, s kivált a kézzel rájuk írt tartalom nem marad észrevétlen.

Egy csokorra való francia köztársasági elnök és miniszterelnök után a kerek asztalon is egymásra talál Dreyfus kapitány és Emile Zola. Teleki Pál francia névjegyére írt gyöngybetűi Hubay Jenő művészi kacskaringóival rivalizálnak, bizonyítandó, hogy a névjegykártyát e korban nemcsak a személyiség képviselőjeként, de tömör üzenethordozóként is gyakran használták. Armand Lanoux francia írónak a becsületrend félhangya nagyságú rajzolatával ellátott kártyája is figyelmet kelt, ahogy Thomas Koschat ismeretlen osztrák zeneszerző nyolc sorba tagolt érdemei, vagy Pulszky Ferenc névkártyája, aki viszont elégnek tartott a nevén kívül annyit jelezni a jobb alsó sarokban, hogy "Múzeum".

A falakon ettől is különb összeállítások küzdenek a figyelemért: 1909-1911 három irodalmi Nobel-díjasa verseng a majd húsz év alatt összeállt Kossuth (a névjegyre nyomva valóban csak ennyi: "Kossuth"), Deák, Görgey, Andrássy négyessel, de a szemközti falon Liszt Ferenc eredeti fényképpel kiegészített kártyája aratja le a babérokat.

A gyűjtemény minden darabjának megvan a maga története és történelme. Frank Tiborban ennek ellenére azok a kéziratok maradtak meg a legmélyebben, amelyeket ugyan a kezében is tartott, de nem tudott megszerezni. De van remény! Brahms névkártyája már ott lóg a falon, bekeretezve. Igaz, arra már nem emlékszik, hogy mikor és melyik antikváriusnál sikerült megszereznie.

Szabó M. István

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.