Visszhang: lemez

Aimi Kobayashi: Chopin – Preludes, Piano Works

  • - csk -
  • 2022. február 16.

Visszhang

Mi különbözteti meg a kifogástalan teljesítményt a jelentős művészettől?

Két éve e hasábokon már szó esett az ifjú japán zongoraművésznő játékáról: akkori lemezén Chopin és Liszt műveit szólaltatta meg. Szenvedélyes, erős érzelem- és indulatvilágú műveket, mint a b-moll szonáta vagy a Dante-szonáta. Meggyőző volt a felvétel. Az új CD-n kizárólag Chopin-darabok sorjáznak: a Huszonnégy prelűd és néhány kisebb opus, egyetlen terjedelmesebb kompozíció (Asz-dúr Polonézfantázia, op. 61) társaságában – de ez utóbbiban sem különösebben élénk az indulatok hullámverése.

Ezen az albumon valahogy kevésnek, erőtlennek tűnik az egyéniség. Lehet, hogy a korábbi lemezen maguk a művek segítették ki tüzükkel az előadót, aki a daraboktól kölcsönkapott hevületet sugározta ránk sajátjaként? Most a kisformák, a miniatűrök világában nincsenek lobogó lángok: mire átmelegednénk, véget ér a darab. Pedig amúgy minden tökéletes. Világszínvonalú zongorista játszik, ezt aligha lehet vitatni, pazar a technika, érzékeny a karakterizálás, választékosak a színek, nincs engedmény a színvonal terén, sehol egy aránytévesztés, sehol egy túlzás, minden fogaskerék illeszkedik a másikba.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.