Visszhang: lemez

Aimi Kobayashi: Chopin – Preludes, Piano Works

  • - csk -
  • 2022. február 16.

Visszhang

Mi különbözteti meg a kifogástalan teljesítményt a jelentős művészettől?

Két éve e hasábokon már szó esett az ifjú japán zongoraművésznő játékáról: akkori lemezén Chopin és Liszt műveit szólaltatta meg. Szenvedélyes, erős érzelem- és indulatvilágú műveket, mint a b-moll szonáta vagy a Dante-szonáta. Meggyőző volt a felvétel. Az új CD-n kizárólag Chopin-darabok sorjáznak: a Huszonnégy prelűd és néhány kisebb opus, egyetlen terjedelmesebb kompozíció (Asz-dúr Polonézfantázia, op. 61) társaságában – de ez utóbbiban sem különösebben élénk az indulatok hullámverése.

Ezen az albumon valahogy kevésnek, erőtlennek tűnik az egyéniség. Lehet, hogy a korábbi lemezen maguk a művek segítették ki tüzükkel az előadót, aki a daraboktól kölcsönkapott hevületet sugározta ránk sajátjaként? Most a kisformák, a miniatűrök világában nincsenek lobogó lángok: mire átmelegednénk, véget ér a darab. Pedig amúgy minden tökéletes. Világszínvonalú zongorista játszik, ezt aligha lehet vitatni, pazar a technika, érzékeny a karakterizálás, választékosak a színek, nincs engedmény a színvonal terén, sehol egy aránytévesztés, sehol egy túlzás, minden fogaskerék illeszkedik a másikba.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)