Szemrevaló / Sehenswert

Aranyéveink – Végül újrakezdjük?

  • 2023. október 4.

Visszhang

Vállalati középvezető ül üres íróasztalánál...

...szólítják, hogy jöhet már, munkáját egy szoftver veszi át, a búcsúztatóra egy kocka nincs vesztegetve, méretes üveg whiskey-vel meg egy léggömbbel zárulnak a végigdolgozott évtizedek: ez így a Schmidt történetének első húsz perce – mindössze kettőben. A továbbiakban nem ilyen tömör ez a párkapcsolati dramedy, amely a talán nem is olyan nagyon várva várt nyugdíjas évekkel járó új helyzet kellemetlenségeiből, meg nem értéseiből és konfliktusaiból építkezik. Kiderül, hogy az életét tisztes jólétben elpergető háziasszony nem férjeura szörnyű hajszoltsága miatt volt kénytelen nélkülözni a romantikát az elmúlt év(tized)ekben, hanem a megcsalásnál is megalázóbb érdektelenség okán, amin nem segít egy luxushajóút sem, pláne nem a család megözvegyült barátjának harmadik kerék jellegű jelenlétében. Belátom, hogy ez a szituáció kevéssé értelmezhető Magyarországon, ahol a nyugdíjas évek nem kifejezetten a jól megfizetett munkával szerzett megtakarításokból vásárolható élvezetek kiválasztásáról szólnak, de azért sajnáljuk csak az életükkel más okokból elégedetlen svájciakat. Nem is bírja tovább az érzelmi sivárságot az asszony, és otthagyja az egész, vagyonba kerülő, kései nászút-imitációt, hogy megkeresse nemrég elhunyt barátnőjének titkos szerelmét Franciaországban, a gyászos hírről őt értesítendő.

A magyar származású Barbara Kulcsar filmje minden tekintetben moderált: nem hahotázunk, hanem mosolygunk, nem rendülünk meg, legfeljebb sajnálkozunk, és csak annyit mondunk: aha.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.