Szemrevaló / Sehenswert

Aranyéveink – Végül újrakezdjük?

  • 2023. október 4.

Visszhang

Vállalati középvezető ül üres íróasztalánál...

...szólítják, hogy jöhet már, munkáját egy szoftver veszi át, a búcsúztatóra egy kocka nincs vesztegetve, méretes üveg whiskey-vel meg egy léggömbbel zárulnak a végigdolgozott évtizedek: ez így a Schmidt történetének első húsz perce – mindössze kettőben. A továbbiakban nem ilyen tömör ez a párkapcsolati dramedy, amely a talán nem is olyan nagyon várva várt nyugdíjas évekkel járó új helyzet kellemetlenségeiből, meg nem értéseiből és konfliktusaiból építkezik. Kiderül, hogy az életét tisztes jólétben elpergető háziasszony nem férjeura szörnyű hajszoltsága miatt volt kénytelen nélkülözni a romantikát az elmúlt év(tized)ekben, hanem a megcsalásnál is megalázóbb érdektelenség okán, amin nem segít egy luxushajóút sem, pláne nem a család megözvegyült barátjának harmadik kerék jellegű jelenlétében. Belátom, hogy ez a szituáció kevéssé értelmezhető Magyarországon, ahol a nyugdíjas évek nem kifejezetten a jól megfizetett munkával szerzett megtakarításokból vásárolható élvezetek kiválasztásáról szólnak, de azért sajnáljuk csak az életükkel más okokból elégedetlen svájciakat. Nem is bírja tovább az érzelmi sivárságot az asszony, és otthagyja az egész, vagyonba kerülő, kései nászút-imitációt, hogy megkeresse nemrég elhunyt barátnőjének titkos szerelmét Franciaországban, a gyászos hírről őt értesítendő.

A magyar származású Barbara Kulcsar filmje minden tekintetben moderált: nem hahotázunk, hanem mosolygunk, nem rendülünk meg, legfeljebb sajnálkozunk, és csak annyit mondunk: aha.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Lefotózta a Kígyó-sziget egyik védőjét, aki visszaszólt az oroszoknak

Emeric Lhuisset fotográfus fényképein valódi harctereket és igazi katonákat látunk, még akkor is, ha a kompozíció klasszikus festményeket idéz. Mi a viszonya valóságnak és beállításnak, hogyan nyerhetik vissza hangjukat a történelem tényleges főszereplői, és hogyan sikerült lefotózni a Kígyó-sziget védőjét, aki rádión szólt be az orosz hadihajónak? Budapesti kiállítása apropóján beszélgettünk.