Szemrevaló / Sehenswert

Aranyéveink – Végül újrakezdjük?

  • 2023. október 4.

Visszhang

Vállalati középvezető ül üres íróasztalánál...

...szólítják, hogy jöhet már, munkáját egy szoftver veszi át, a búcsúztatóra egy kocka nincs vesztegetve, méretes üveg whiskey-vel meg egy léggömbbel zárulnak a végigdolgozott évtizedek: ez így a Schmidt történetének első húsz perce – mindössze kettőben. A továbbiakban nem ilyen tömör ez a párkapcsolati dramedy, amely a talán nem is olyan nagyon várva várt nyugdíjas évekkel járó új helyzet kellemetlenségeiből, meg nem értéseiből és konfliktusaiból építkezik. Kiderül, hogy az életét tisztes jólétben elpergető háziasszony nem férjeura szörnyű hajszoltsága miatt volt kénytelen nélkülözni a romantikát az elmúlt év(tized)ekben, hanem a megcsalásnál is megalázóbb érdektelenség okán, amin nem segít egy luxushajóút sem, pláne nem a család megözvegyült barátjának harmadik kerék jellegű jelenlétében. Belátom, hogy ez a szituáció kevéssé értelmezhető Magyarországon, ahol a nyugdíjas évek nem kifejezetten a jól megfizetett munkával szerzett megtakarításokból vásárolható élvezetek kiválasztásáról szólnak, de azért sajnáljuk csak az életükkel más okokból elégedetlen svájciakat. Nem is bírja tovább az érzelmi sivárságot az asszony, és otthagyja az egész, vagyonba kerülő, kései nászút-imitációt, hogy megkeresse nemrég elhunyt barátnőjének titkos szerelmét Franciaországban, a gyászos hírről őt értesítendő.

A magyar származású Barbara Kulcsar filmje minden tekintetben moderált: nem hahotázunk, hanem mosolygunk, nem rendülünk meg, legfeljebb sajnálkozunk, és csak annyit mondunk: aha.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.