Szemrevaló / Sehenswert

Aranyéveink – Végül újrakezdjük?

  • 2023. október 4.

Visszhang

Vállalati középvezető ül üres íróasztalánál...

...szólítják, hogy jöhet már, munkáját egy szoftver veszi át, a búcsúztatóra egy kocka nincs vesztegetve, méretes üveg whiskey-vel meg egy léggömbbel zárulnak a végigdolgozott évtizedek: ez így a Schmidt történetének első húsz perce – mindössze kettőben. A továbbiakban nem ilyen tömör ez a párkapcsolati dramedy, amely a talán nem is olyan nagyon várva várt nyugdíjas évekkel járó új helyzet kellemetlenségeiből, meg nem értéseiből és konfliktusaiból építkezik. Kiderül, hogy az életét tisztes jólétben elpergető háziasszony nem férjeura szörnyű hajszoltsága miatt volt kénytelen nélkülözni a romantikát az elmúlt év(tized)ekben, hanem a megcsalásnál is megalázóbb érdektelenség okán, amin nem segít egy luxushajóút sem, pláne nem a család megözvegyült barátjának harmadik kerék jellegű jelenlétében. Belátom, hogy ez a szituáció kevéssé értelmezhető Magyarországon, ahol a nyugdíjas évek nem kifejezetten a jól megfizetett munkával szerzett megtakarításokból vásárolható élvezetek kiválasztásáról szólnak, de azért sajnáljuk csak az életükkel más okokból elégedetlen svájciakat. Nem is bírja tovább az érzelmi sivárságot az asszony, és otthagyja az egész, vagyonba kerülő, kései nászút-imitációt, hogy megkeresse nemrég elhunyt barátnőjének titkos szerelmét Franciaországban, a gyászos hírről őt értesítendő.

A magyar származású Barbara Kulcsar filmje minden tekintetben moderált: nem hahotázunk, hanem mosolygunk, nem rendülünk meg, legfeljebb sajnálkozunk, és csak annyit mondunk: aha.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.