Visszhang: tévésorozat

Az aranykor

Visszhang

Julian Fellowes amerikai válasza saját ragyogó brit családi sagájára, a Downton Abbey-re.

Az Egyesült Államokban járunk a polgárháború után, az 1880-as években. A kontinensnyi ország épp átveszi a világgazdasági vezetést a hagyományos gyarmatbirodalmaktól, fellendülőben van az iparosodás, gomba módra nőnek ki a semmiből új városok, a régebbiek pedig – különösen északon és nyugaton – szédületes növekedésnek indulnak. Az éra, a gilded age legjövedelmezőbb üzletága a vasút, a fiatal tőzsde egyre terjeszkedik, új vállalkozások százai kapnak szárnyra vagy mennek csődbe egyik napról a másikra. A Lordok háza tory tagjaként Fellowesnak igen kedves a kapitalizmus ezen feltörekvő időszaka és annak arisztokráciája (ez már a Downton Abbey-ben is egyértelmű lett). Amerikából hiányzik a hagyományos nemesség – legfeljebb a Mayflowerrel érkezett első telepesek utódai rendelkeznek hasonló öntudattal –, helyette a társadalmi ranglétra csúcsán a tőkések ülnek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.