Visszhang: koncert

Az Észt Filharmónia Kamarakórusa

Visszhang

A hatvankilenc éves Tõnu Kaljuste tényleg úgy fest, mint Roxfort egyik tekintélyes tanára.

Arvo Pärt két fajsúlyos műve, a Magnificat és a Berlini mise pedig korántsem szól rosszul, s ha valakit érdekel a zeneszerző egyedi technikája, a jellegzetes tintinnabuli-szerkesztésmód, kihallja a kristálytiszta énekszólamokból, a koncert első fele mégis felemás. A Berlini mise 1990-ben komponált zárótételei, a Sanctus és az Agnus Dei így is magukkal ragadnak az orgona mély basszusai és a hipnotikus énekszólamok révén, de a Müpánál egy templom megfelelőbb lett volna, hiszen ott érvényesülhettek volna igazán a harangzúgást imitáló klaszterek visszhangjai. A második koncertrész Knut Nystedt norvég zeneszerző Halhatatlan Bach című darabjával kezdődik, amely egy szakrális gyászária, a Komm, süßer Tod modern átdolgozása: ehhez a kórus nagy félkörben, négyesével-ötösével áll színpadra, és különböző tempókban éneklik a dallamot, míg a zene bele nem vész a néma örökkévalóságba. Adventi koncert lévén, az észtek néhány karácsonyi kórusdarabbal kedveskednek, majd Kodály Zoltán utolsó befejezett művével lepnek meg minket, amelyben alaposan dolgozik Kadri Toomoja orgonista: ezt a darabot, amely Isten dicsőségét és Arezzói Guido érdemeit egyaránt elzengi, mi is alig ismerjük. Végül Pärt Karácsonyi bölcsődala és egy Bach-korál csendül fel. Ha nem a keresztény ünnepi időszak kezdete lenne, Kaljuste talán a sámándobját is elhozza, mint a turné többi állomásán. No, majd legközelebb.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.