Visszhang: koncert

Az Észt Filharmónia Kamarakórusa

Visszhang

A hatvankilenc éves Tõnu Kaljuste tényleg úgy fest, mint Roxfort egyik tekintélyes tanára.

Arvo Pärt két fajsúlyos műve, a Magnificat és a Berlini mise pedig korántsem szól rosszul, s ha valakit érdekel a zeneszerző egyedi technikája, a jellegzetes tintinnabuli-szerkesztésmód, kihallja a kristálytiszta énekszólamokból, a koncert első fele mégis felemás. A Berlini mise 1990-ben komponált zárótételei, a Sanctus és az Agnus Dei így is magukkal ragadnak az orgona mély basszusai és a hipnotikus énekszólamok révén, de a Müpánál egy templom megfelelőbb lett volna, hiszen ott érvényesülhettek volna igazán a harangzúgást imitáló klaszterek visszhangjai. A második koncertrész Knut Nystedt norvég zeneszerző Halhatatlan Bach című darabjával kezdődik, amely egy szakrális gyászária, a Komm, süßer Tod modern átdolgozása: ehhez a kórus nagy félkörben, négyesével-ötösével áll színpadra, és különböző tempókban éneklik a dallamot, míg a zene bele nem vész a néma örökkévalóságba. Adventi koncert lévén, az észtek néhány karácsonyi kórusdarabbal kedveskednek, majd Kodály Zoltán utolsó befejezett művével lepnek meg minket, amelyben alaposan dolgozik Kadri Toomoja orgonista: ezt a darabot, amely Isten dicsőségét és Arezzói Guido érdemeit egyaránt elzengi, mi is alig ismerjük. Végül Pärt Karácsonyi bölcsődala és egy Bach-korál csendül fel. Ha nem a keresztény ünnepi időszak kezdete lenne, Kaljuste talán a sámándobját is elhozza, mint a turné többi állomásán. No, majd legközelebb.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.