Visszhang: esemény

Az Ikarus 260/280-as buszok búcsúja

Visszhang

2007. augusztus 21-én lezárták a Szabadság hidat. A BKV pedig az előző napi népünnepélyt arra használta fel, hogy a „rajongók” elbúcsúzhassanak az UV-típusú Ganz-villamosoktól, amelyek több mint 60 éven át szállították utasaikat. Az addig lesajnált, ócskavasnak nevezett járművek hirtelen legendává váltak.

De az elmúlt 15 évben hatalmasat változott a budapesti tömegközlekedés. Míg az 1960-as, 70-es években a villamosok száz százalékig Ganz gyártmányúak voltak, buszokból pedig kizárólag Ikarusok járták a fővárosi utakat, ez az arány a villamosoknál 35 százalékra csökkent, a buszoknál ennél is kisebb. Talán ezért is döntöttek úgy a BKV-nál, hogy a magyar buszközlekedés legstrapabíróbb járműveit, az Ikarus 260-asokat és csuklós változataikat, az Ikarus 280-asokat nem csendben vonják ki egyik napról a másikra a forgalomból, de egy ún. retró hétvége keretében el is búcsúznak tőlük. Már csak azért is, mert az UV-kkal szemben ezek a buszok valóban legendának számítanak. A BKV-nál 50 évig futottak, miközben egy új városi busz „szavatossági ideje” legfeljebb 10–15 év. Ráadásul ezekből a járművekből gyártották a legtöbbet a világon, több mint 200 ezer darabot, amely 20. századi viszonylatban is elképzelhetetlen mennyiség.

A hétvégéig működő, mindössze három Ikarus szombat–vasárnap néhány budai autóbuszvonalon teljesített szolgálatot. Már csak azért is megérdemelték a külön meneteket, mert nem csak papírforma szerinti selejtezésüket, de a magyar autóbuszgyártás halálát is évtizedekkel élték túl.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Újra ingyenes egyetemi kurzusokat kínál a Bibó István Szabadegyetem, nem csak egyetemistáknak

  • narancs.hu

Négy izgalmas, mindenki számára elérhető közéleti, politikai és társadalmi kurzussal indul a CEU Bibó István Szabadegyetem idei szemesztere. Boncasztalra kerülnek a balatoni infrastrukturális beruházásokat övező dilemmák, a választások apropóján az orbáni rendszer leváltásának lehetőségei és veszélyei, a szegénység sokszínű magyar arca és a gyerekvállalási, gyereknevelési kérdések az állami beavatkozások függvényében.

Mit reméljünk az áfacsökkentéstől?

A nyugdíjasok a magas áfa miatt kapják a 30 ezer forint értékű vásárlási utalványt a miniszterelnök szerint. Ez azonban azt is jelentené, hogy alacsonyabb forgalmi adó esetén csökkennének az árak, ami viszont így nem állja ki a tapasztalat próbáját. A tíz évvel ezelőtti hazai és egyéb külföldi áfamérséklések hatásai vegyes képet mutatnak.

Konzultáció kamu adóról, nem kamu adóból

Kibújt a szög a zsákból: a miniszterelnök bevallotta, amit eddig is tudtunk, miszerint a nemzeti konzultáció a Fidesz érdekeit szolgálja, mozgósítani lehet vele. A legújabbat egy senki által nem hitelesített, állítólagos Tisza-adóemelésről szóló sajtpapírra hivatkozva indítják el. 

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.