Visszhang: film

Bajos csajok

Visszhang

Csodálatos és kissé felesleges popkulturális metamorfózis tanúi lehetünk.

A Bajos csajok először 2004-ben tarolta le a nyilvánosságot, 2018-ban zenés betétekkel felturbózva a Broad­way-n hódított, majd 2024-ben filmes musicaladaptációként újjászületve tért vissza. A 2004-es eredeti korszellem iránti érzékenysége okán klasszikussá vált; tinifilmes kliséi ellenére nem volt híján az iróniának és a metsző kritikának. Tina Fey írói rátermettségéből egy egészen ijesztő tanulság bontakozott ki: a legrendesebb stréber lányban is ott a vadállat, csak a körülmények megfelelő összjátéka kell ahhoz, hogy előbújjon.

Ezt a veretes üzenetet a musi­cal­adaptáció is megőrzi, Fey viszont nem jeleskedik az eredeti sztori felfrissítésében (a naiv, idegenből érkezett, otthon tanított stréber belecsöppen az amerikai közoktatás szociális vadonjába). Jobban mondva csak formálisan frissít; a szereplőgárdában már szemmel látható a diverzitás, explicitté válnak az eredetiben csak sejtetett queer motívumok, a vizualitást olykor leuralja a TikTok- és Instagram-esztétika, de igazán újat nem sikerül mondani. Naprakész szatíra helyett egy csokor idegesítően fülbemászó Broadway-dallamot és koreográfiát kapunk, ami semmit sem ad a cselekményhez, cserébe túlnyújtja a játékidőt. A rázósabb (főleg szexuális töltetű) poénokat kigyomlálták, viszont kapunk egy Rachel McAdamsnél bujább és gátlástalanabb gonoszt Reneé Rapp személyében. Sokat nem nyerünk, és a legszomorúbb az, hogy maga Tina Fey húzza ki saját húsz évvel ezelőtti méregfogát.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.