Visszhang: lemez

Beethoven: Violin Sonatas

Antje Weithaas, Dénes Várjon

Visszhang

A berlini hegedűművész és magyar partnere új ciklusuk első lemezén két A-dúr és egy a-moll szonátát játszanak Beethoventől.

Az A-dúr többnyire a diadalittasságig fokozható derű hangneme a zenetörténetben, moll párja pedig az enyhén melankolikus költőiségé. De korántsem a hangnemek miatt érdekes ez a lemez. Humor és játékosság jellemzi a műveket, ezek olyan attribútumok, amelyek talán utolsóként jutnának eszünkbe Beethovenről. Ennek alighanem a legékesebb példája a műsornyitó A-dúr szonáta (op. 23/2), amelynek egy-egy modulációja mosolyt csalhat a hallgató arcára. Még a Kreutzer-szonáta olykor ördögi, furmányos futamait, de az a-moll szonáta (op. 23) elegáns, dúrban csengő scherzóját is körüllengi ez a szellemesség, amelynek a késő klasszicista és a romantikus művész szótárában nem a könnyűséghez van köze, sokkal inkább a végtelennek való nekigyürkőzéshez, amit aztán rendre kudarc és nevetés kísér. A két előadó összehangolt játéka, értő odafigyelése példamutató lehet minden kamarazenész számára. Különösen a Kreutzer-szonáta nagyszabású, 14 perces nyitótételéből nyilvánvaló, milyen fáradhatatlanul dialogizál a zongorista és a hegedűs. A felvétel 160 német, osztrák és svájci zenetudós ítélete nyomán megkapta a Preis der deutschen Schallplattenkritik nevű elismerést, de ebben a hangmérnököknek is lehet némi szerepük: úgy szól a lemez, mintha ott lennénk az előadókkal a színpadon, a hangzás mégis tágas és kiegyenlített.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.