Visszhang: lemez

Beethoven: Violin Sonatas

Antje Weithaas, Dénes Várjon

Visszhang

A berlini hegedűművész és magyar partnere új ciklusuk első lemezén két A-dúr és egy a-moll szonátát játszanak Beethoventől.

Az A-dúr többnyire a diadalittasságig fokozható derű hangneme a zenetörténetben, moll párja pedig az enyhén melankolikus költőiségé. De korántsem a hangnemek miatt érdekes ez a lemez. Humor és játékosság jellemzi a műveket, ezek olyan attribútumok, amelyek talán utolsóként jutnának eszünkbe Beethovenről. Ennek alighanem a legékesebb példája a műsornyitó A-dúr szonáta (op. 23/2), amelynek egy-egy modulációja mosolyt csalhat a hallgató arcára. Még a Kreutzer-szonáta olykor ördögi, furmányos futamait, de az a-moll szonáta (op. 23) elegáns, dúrban csengő scherzóját is körüllengi ez a szellemesség, amelynek a késő klasszicista és a romantikus művész szótárában nem a könnyűséghez van köze, sokkal inkább a végtelennek való nekigyürkőzéshez, amit aztán rendre kudarc és nevetés kísér. A két előadó összehangolt játéka, értő odafigyelése példamutató lehet minden kamarazenész számára. Különösen a Kreutzer-szonáta nagyszabású, 14 perces nyitótételéből nyilvánvaló, milyen fáradhatatlanul dialogizál a zongorista és a hegedűs. A felvétel 160 német, osztrák és svájci zenetudós ítélete nyomán megkapta a Preis der deutschen Schallplattenkritik nevű elismerést, de ebben a hangmérnököknek is lehet némi szerepük: úgy szól a lemez, mintha ott lennénk az előadókkal a színpadon, a hangzás mégis tágas és kiegyenlített.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.