Visszhang: lemez

Beirut: Hadsel

Visszhang

Az amerikai Beirutot felbukkanásakor a legígéretesebb zenekarok közé sorolták.

A 2006-ban kiadott debütáló nagylemezen, a Gulag Orkestaron a frontember Zach Condon balkáni fúvósokat és európai népzenei hatásokat kevert szomorkás indie-zenéjébe. A kortársak nagy részével ellentétben az együttes sikeresen felszínen tudott maradni a hype lecsengése után is, bár a 2010-es években megjelent anyagokon jóval kevesebb emlékezetes pillanat volt, és a védjegynek számító fúvós hangszerek is meglehetősen a háttérbe szorultak. A 2015-ös, kifejezetten gyengén sikerült No No No című albumot a legjobb lenne elfelejteni, és a négy évvel későbbi Gallipoli sem volt klasszisokkal jobb.

A most megjelent nagylemez különös módon született. A már Berlinben élő énekesnek az előző turnéját meg kellett szakítania egészségi problémái miatt, ezután egy norvég kisvárosba, Hadselbe utazott lábadozni, ahol bejárást kapott a helyi templom orgonájához, és ezen a hangszeren kezdett el kísérletezni új számokkal.

A címadó dal rögtön annak a bizonyos orgonának a hangjával kezdődik, és bár több helyen is visszatér, mégsem telepszik rá túlságosan a lemez hangzására, de erős atmoszférát kölcsönöz néhány számnak (The Tern és January 18th). A karakteres hangzás és a békebeli kamarapop-hangulat mellett viszont most is becsúsztak szürkébb, erőtlenebb dalok is, így Zach Condonnak most sem sikerült a korai időszak bravúrját megismételni, de a pár évvel ezelőttihez képest azért sokkal jobb formában van.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.