Visszhang: film

Dűne – második rész

Visszhang

Oly sok várakozás után Denis Ville­neuve végre leért a hegyről, kezében Frank Herbert kőtábláival, adaptációjának második része pedig még az elsőnél is monumentálisabb.

Akinek megvolt a Csillagok háborúja, a Mátrix, a Biblia vagy bármilyen hasonló kasszasiker, az tudja, hogy miről szól a Dűne.

A rabszolgasorsba taszított nép a kilátástalanságtól szabadságot vizionál, és transzgenerációs tévképzeteit jövendölésnek gondolva vár valakire, aki kivezeti az elnyomásból. A rögös utat általában Bölcsességek könyvébe illő monológok, borítóképgyanús beállítások és más kultúrákból, vallásokból vett szimbólumok szegélyezik, hogy mindenki érezze, itt most valami önmagunknál nagyobbnak vagyunk a szemtanúi. Denis Villeneuve-nél ezt talán senki nem bizonyítja jobban. A világot, amelyet az első rész során megrajzolt, most aprólékosan kiszínezi, mondandóját lehengerlő látvánnyal, legtöbb figuráját spin-offot érő történettel árnyalja.

Paul és állapotos édesanyja a fremenek között talál menedéket, akik – egy morpheusi elvakultságot mutató vezető uszításának hatása alatt – a megváltót kezdik belelátni a fiúba. Ő azonban ragaszkodik halandóságához és az azzal járó szerelemhez, ezért egyszerű harcosként akar beilleszkedni a törzsbe. Eközben a gorbacsovi imázst csókkal is mélyítő Vladimir Harkonnen az unokaöccsével, a rémálomarcú fő gonosszal kiegészülve vadászik a hercegre. A nagy háború és a birodalom hierarchiájának újraszerveződése egyre elkerülhetetlenebb, a kérdés csupán annyi, hogy Paul hajlandó-e vállalni a megváltói szerepet, vagy szembe tud szegülni a sorsával.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.