Visszhang: film

Dűne – második rész

Visszhang

Oly sok várakozás után Denis Ville­neuve végre leért a hegyről, kezében Frank Herbert kőtábláival, adaptációjának második része pedig még az elsőnél is monumentálisabb.

Akinek megvolt a Csillagok háborúja, a Mátrix, a Biblia vagy bármilyen hasonló kasszasiker, az tudja, hogy miről szól a Dűne.

A rabszolgasorsba taszított nép a kilátástalanságtól szabadságot vizionál, és transzgenerációs tévképzeteit jövendölésnek gondolva vár valakire, aki kivezeti az elnyomásból. A rögös utat általában Bölcsességek könyvébe illő monológok, borítóképgyanús beállítások és más kultúrákból, vallásokból vett szimbólumok szegélyezik, hogy mindenki érezze, itt most valami önmagunknál nagyobbnak vagyunk a szemtanúi. Denis Villeneuve-nél ezt talán senki nem bizonyítja jobban. A világot, amelyet az első rész során megrajzolt, most aprólékosan kiszínezi, mondandóját lehengerlő látvánnyal, legtöbb figuráját spin-offot érő történettel árnyalja.

Paul és állapotos édesanyja a fremenek között talál menedéket, akik – egy morpheusi elvakultságot mutató vezető uszításának hatása alatt – a megváltót kezdik belelátni a fiúba. Ő azonban ragaszkodik halandóságához és az azzal járó szerelemhez, ezért egyszerű harcosként akar beilleszkedni a törzsbe. Eközben a gorbacsovi imázst csókkal is mélyítő Vladimir Harkonnen az unokaöccsével, a rémálomarcú fő gonosszal kiegészülve vadászik a hercegre. A nagy háború és a birodalom hierarchiájának újraszerveződése egyre elkerülhetetlenebb, a kérdés csupán annyi, hogy Paul hajlandó-e vállalni a megváltói szerepet, vagy szembe tud szegülni a sorsával.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.