Visszhang: lemez

Dvne: Voidkind

  • Harci Andor
  • 2024. május 1.

Visszhang

Ahogy a művészetekben, úgy a metalban is jellemző, hogy a rendhagyó stiláris megközelítésekkel való kísérletezésből kiforrott irányzat lesz.

Példaként az amerikai Mastodont említhetnénk. A Georgia államból származó zenekar sikeresen tett népszerűvé egy progresszív, néhol sztóneres, néhol sludge-os hangzást, és hatásukra sokan vettek a kezükbe hangszert. Mások mellett így tett az edinburgh-i Victor Vicart, aki 2013-ban harmadmagával alapította meg a Frank Herbert sci-fije nyomán elnevezett Dvne (Dűne) zenekart.

2017-es debütáló lemezük, az Asheran rendkívül látványos sikereket aratott underground körökben, amit a még erősebb második lemez, az Etemen Ænka követett 2021-ben. Mostani, harmadik korongjuk pedig még annál is kiforrottabb és eredetibb lett, önismétlés nélkül tud újat mutatni saját stiláris keretein belül. A Voidkind olyan, mintha a műfaj afféle kiválóságai álltak volna össze örömzenélésre, mint a Karnivool, a Kylesa, és természetesen a Mastodon. Minden nehezebb, erőszakosabb vonalvezetésű dalra (Summa Blas­phemia, Reliquiary, Sarmatae) jut egy légiesebb, éteribb szerzemény (Reaching for Telos, Plērōma), hogy a lemez végén a két világ egy tízperces opusban, a Cobalt Sun Necropolisban tetőzzön, amelyben szinte észrevétlenül váltják egymást a főbb motívumok és ritmusképletek.

Noha Dudley Tait dobjaira valamilyen okból hangtompítót tett a producer, a Voidkind így is elég húzós ahhoz, hogy ott legyen az év végi, legjobb lemezeket felsorakoztató metal listákon.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.