Visszhang: lemez

Dvne: Voidkind

  • Harci Andor
  • 2024. május 1.

Visszhang

Ahogy a művészetekben, úgy a metalban is jellemző, hogy a rendhagyó stiláris megközelítésekkel való kísérletezésből kiforrott irányzat lesz.

Példaként az amerikai Mastodont említhetnénk. A Georgia államból származó zenekar sikeresen tett népszerűvé egy progresszív, néhol sztóneres, néhol sludge-os hangzást, és hatásukra sokan vettek a kezükbe hangszert. Mások mellett így tett az edinburgh-i Victor Vicart, aki 2013-ban harmadmagával alapította meg a Frank Herbert sci-fije nyomán elnevezett Dvne (Dűne) zenekart.

2017-es debütáló lemezük, az Asheran rendkívül látványos sikereket aratott underground körökben, amit a még erősebb második lemez, az Etemen Ænka követett 2021-ben. Mostani, harmadik korongjuk pedig még annál is kiforrottabb és eredetibb lett, önismétlés nélkül tud újat mutatni saját stiláris keretein belül. A Voidkind olyan, mintha a műfaj afféle kiválóságai álltak volna össze örömzenélésre, mint a Karnivool, a Kylesa, és természetesen a Mastodon. Minden nehezebb, erőszakosabb vonalvezetésű dalra (Summa Blas­phemia, Reliquiary, Sarmatae) jut egy légiesebb, éteribb szerzemény (Reaching for Telos, Plērōma), hogy a lemez végén a két világ egy tízperces opusban, a Cobalt Sun Necropolisban tetőzzön, amelyben szinte észrevétlenül váltják egymást a főbb motívumok és ritmusképletek.

Noha Dudley Tait dobjaira valamilyen okból hangtompítót tett a producer, a Voidkind így is elég húzós ahhoz, hogy ott legyen az év végi, legjobb lemezeket felsorakoztató metal listákon.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.