Visszhang: lemez

Dvne: Voidkind

  • Harci Andor
  • 2024. május 1.

Visszhang

Ahogy a művészetekben, úgy a metalban is jellemző, hogy a rendhagyó stiláris megközelítésekkel való kísérletezésből kiforrott irányzat lesz.

Példaként az amerikai Mastodont említhetnénk. A Georgia államból származó zenekar sikeresen tett népszerűvé egy progresszív, néhol sztóneres, néhol sludge-os hangzást, és hatásukra sokan vettek a kezükbe hangszert. Mások mellett így tett az edinburgh-i Victor Vicart, aki 2013-ban harmadmagával alapította meg a Frank Herbert sci-fije nyomán elnevezett Dvne (Dűne) zenekart.

2017-es debütáló lemezük, az Asheran rendkívül látványos sikereket aratott underground körökben, amit a még erősebb második lemez, az Etemen Ænka követett 2021-ben. Mostani, harmadik korongjuk pedig még annál is kiforrottabb és eredetibb lett, önismétlés nélkül tud újat mutatni saját stiláris keretein belül. A Voidkind olyan, mintha a műfaj afféle kiválóságai álltak volna össze örömzenélésre, mint a Karnivool, a Kylesa, és természetesen a Mastodon. Minden nehezebb, erőszakosabb vonalvezetésű dalra (Summa Blas­phemia, Reliquiary, Sarmatae) jut egy légiesebb, éteribb szerzemény (Reaching for Telos, Plērōma), hogy a lemez végén a két világ egy tízperces opusban, a Cobalt Sun Necropolisban tetőzzön, amelyben szinte észrevétlenül váltják egymást a főbb motívumok és ritmusképletek.

Noha Dudley Tait dobjaira valamilyen okból hangtompítót tett a producer, a Voidkind így is elég húzós ahhoz, hogy ott legyen az év végi, legjobb lemezeket felsorakoztató metal listákon.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.