Visszhang: film

Egy világi nő

  • 2023. február 8.

Visszhang

Utcalánynak lenni is csak egy foglalkozás. Szolgáltatás, amiért a kuncsaft fizet. Ha elégedett, visszajár.

Ismerni kell a szakmai fogásokat, a piaci keresletet, s mivel ezt a tevékenységet is törvény szabályozza, méghozzá elég embertelen törvény, lehet összefogni a kollégákkal, büszkén utcára vonulni és jogokat követelni. Kiváltképp, hogy a lakókocsikban ügykezelő bevándorlók lenyomják az árakat. A film öntudatos hősét, Marie-t nemcsak a hatóságok, de egy viselkedészavaros kamasz fiú is sújtja, akinek sürgősen valami életcélt kell keresni, mielőtt elszívja nem kifejezetten briliáns agya maradékát is. Hogy az elit séfiskola tandíját előteremtse a Strasbourg kocsisorán otthonos szexproletár, függetlenségét (s büszkeségét) feladva az e téren liberálisabb német oldalon keres jobban fizető kuplerájt, vállalva annak minden, hogy is mondjam, munkahelyi konfliktusát: a középkorú szakembert szívességből alkalmazza a fiatalabb munkaerőket preferáló régi ismerős, és a perverz vendégeket is ki kell szolgálni. Amikor a szükséges pénz minden áldozat ellenére sem akar összejönni, Marie (a negyvenes éveire beérett, ezúttal is remeklő Laure Calamy) egyre kétségbeesettebb lépésekre szánja el magát.

Részben a méltatlanul alulértékelt Dolgozó lányok (Frédéric Fonteyne, Anna Paulicevich, 2020), részben az ugyancsak méltatlanul felülértékelt, sőt minden idők legjobb filmjének kikiáltott Jeanne Dielman… (Chantal Akerman, 1975) nyomdokain halad a történet. Szerencsére nem fullad felületes feminista kiáltványba, embereket látunk, és nem plakáton.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.