Visszhang: film

Egy világi nő

  • 2023. február 8.

Visszhang

Utcalánynak lenni is csak egy foglalkozás. Szolgáltatás, amiért a kuncsaft fizet. Ha elégedett, visszajár.

Ismerni kell a szakmai fogásokat, a piaci keresletet, s mivel ezt a tevékenységet is törvény szabályozza, méghozzá elég embertelen törvény, lehet összefogni a kollégákkal, büszkén utcára vonulni és jogokat követelni. Kiváltképp, hogy a lakókocsikban ügykezelő bevándorlók lenyomják az árakat. A film öntudatos hősét, Marie-t nemcsak a hatóságok, de egy viselkedészavaros kamasz fiú is sújtja, akinek sürgősen valami életcélt kell keresni, mielőtt elszívja nem kifejezetten briliáns agya maradékát is. Hogy az elit séfiskola tandíját előteremtse a Strasbourg kocsisorán otthonos szexproletár, függetlenségét (s büszkeségét) feladva az e téren liberálisabb német oldalon keres jobban fizető kuplerájt, vállalva annak minden, hogy is mondjam, munkahelyi konfliktusát: a középkorú szakembert szívességből alkalmazza a fiatalabb munkaerőket preferáló régi ismerős, és a perverz vendégeket is ki kell szolgálni. Amikor a szükséges pénz minden áldozat ellenére sem akar összejönni, Marie (a negyvenes éveire beérett, ezúttal is remeklő Laure Calamy) egyre kétségbeesettebb lépésekre szánja el magát.

Részben a méltatlanul alulértékelt Dolgozó lányok (Frédéric Fonteyne, Anna Paulicevich, 2020), részben az ugyancsak méltatlanul felülértékelt, sőt minden idők legjobb filmjének kikiáltott Jeanne Dielman… (Chantal Akerman, 1975) nyomdokain halad a történet. Szerencsére nem fullad felületes feminista kiáltványba, embereket látunk, és nem plakáton.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Buli a reggeli felfrissüléstől kifulladásig – így látják az idei Szigetet a Narancs fotósai

  • narancs.hu

Meglepő fesztiválszettek, fényes nappal is csapató bulizók, rengeteg por, a koncerten épp elénk beálló ismeretlen, neonfényekkel kivilágított ösvények, napközbeni workshopok, esti koncertek, hajnalig tartó bulik és sakk a WC-ben – a Sziget az idén is pont ugyanolyan őrült, mint a korábbi években. Mutatjuk a Narancs fotósainak legjobb képeit az idei fesztiválról! 

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.