Visszhang: könyv

Fenyvesi Orsolya: A minótaurosz és én

Visszhang

Orsi egy griffmadarat kért a születésnapjára, anya és apa azonban egy minótaurosszal lepték meg őt.

A szerző első prózakötetének felütése azonnal beránt abba a különös világba, amely bár tele van meglepetésekkel és furcsaságokkal, mégis érthetőnek és nagyon ismerősnek tűnik. Pedig nem kapunk választ a kérdéseinkre. Hiába érezzük úgy, hogy kezdjük megismerni Utókor lakóit és működését, próbáljuk elfogadni a Maradás Törvényeit („Sötétben nincs éneklés!”), valójában csak a megannyi apró utalás és elejtett asszociációs lehetőség hatására dereng elő emlékeinkből egy-egy mitológiai lény vagy mesehős története. A szöveg nem fedi fel saját logikáját, nem magyarázza meg a varázslatokat és csodákat, hiszen a befogadó emlékeivel és tapasztalataival lép játékba. Tulajdonképpen Orsi és a minótaurosz, Gyuri felnövéstörténetének is az a legfontosabb tapasztalata, hogy „tényleg minden ember külön világ”, a világok között pedig „nincs átjárás, még a varázslat sem képes rá”. Az alkotás, a teremtés viszont igen. Tele van a könyv művészettel és művészekkel: Ingrid „az emlékkészítés korai gyakorlatával”, az írással keresi meg a család kenyerét, Enhéduanna, az első név szerint ismert költő klónja pedig egy olyan alkotásra vár, amelytől végre „megreped a burok, és valaki közülünk egy lesz a mindenséggel”. Mindezek által ez a gyönyörű mese – Bedey Dorottya megfejtésre váró álomképeket idéző illusztrációival – izgalmas ars poeticává is válik. Térkép egy alkotó ember lelkének labirintusához.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.