Visszhang: színház

Figyelem megzavarására alkalmas

Visszhang

Kelemen Kristóf ötödször rendez a Trafóban, most épp közösségi színházat, Brecht A rendszabály című tandrámája nyomán.

Amíg a helyünket keressük, a vetítőn üzeneteket, a közöttünk ülő szereplők közös csetjét látjuk. Ők innen lépnek a színpadra. Világos: egyek közülünk, az egész nézőtér a darab része. Ahogy a manipulált valóság is része mindannyiunk életének. Majd Brecht szól hozzánk, legalábbis az MI által konstruált mása, és őt követik a jól megválasztott civilek, a mai kor „agitátorai”. A Trash of Köztér nevű Instagram-fiókot jegyző, Berlinben élő kurátor, Benedek Kata arról beszél, hogyan formálják a tudatunkat a köztereken megjelenő alkotások. A Lakmusztól Német Szilvi egy baloldali influenszer nyomába ered, a tiktokker Seres Samu híranyagok manipulatív effektjeire mutat rá. A legmegrázóbb Jeney Orsolya emberjogi aktivista meghurcolásának története. Az azonos súlyú megszólalások és a színházi elemek kitűnő és arányos alkalmazása bevon minket a párbeszédbe, és bár sokszor nevetünk az ábrázolt helyzetek abszurditásán, a kezünk végig ökölben a könnyen kifordítható érzékelésünk ilyen közvetlen megtapasztalása okán. Az online tér kezdetben demokratikusnak tűnő világa mára a legfőbb árucikké váló figyelmünk piactere lett, gyomorszorító látni, mennyire tehetetlenek még a nagy elérést hozó véleményformálók is. „Hogyan lehet ezen körülmények között egy ügyet képviselni és láthatóvá tenni? (…) Hol vannak a rések a rendszeren?” – tesz fel kérdéseket a darab. Válaszok egyelőre nincsenek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.