Visszhang: könyv

Géczi János: Az utolsó rózsához

Visszhang

A hosszú és sűrű könyv a visszatérő motívumok és az egymáshoz szorosan kapcsolódó, ismétlődő képek ellenére sem áll össze egységes egésszé.

Megmarad egy kissé kaotikus versgyűjteménynek, pedig maga a könyvtárgy is (Hrapka Tibor munkája) határozottan, néha egyenesen erőszakosan igyekszik bizonyítani vagy éppen helyettesíteni a szervezőerőt. Ennek jegyében a lapok szélén egy függőleges sávban is megjelennek a verscímek, aminek eredményeképp a könyvtest egyik oldala csukott állapotban sötét; e külső sötétséget a lapok természetes fehérsége ellenpontozza. Hasonló funkció tulajdonítható a ciklusokat elválasztó szürke lapoknak is, csak éppen ez a túlélezett cezúra a versek tartalmát tekintve a legtöbb esetben indokolatlan. A színek és a formák keresése, azok szerepe az első, Padovai ének című rövid szakaszban a leghangsúlyosabb. A Káosz című darabban például azt olvashatjuk: „Tünékeny vagy. Rebben a vers. / Hálót vetni arra, kinek idoma szellő, / a húsa májusi levegő, nem lehet.” Az ábrázolás médiumokon átívelő nehézségei a későbbi versekben is gyakran megjelenik, ami nem meglepő, hiszen a szerző képzőművész is, aki az ebből fakadó látásmódját a költészetben is bátran alkalmazza. Szövegei mintha egy vizuálisan is érzékelhető térben működnének, ahol a sötét felett győzedelmeskedő fény a szavak szintjén is alkalmat kínál a színek és a formák izgalmas játékára.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.