Visszhang: könyv

Géczi János: Az utolsó rózsához

Visszhang

A hosszú és sűrű könyv a visszatérő motívumok és az egymáshoz szorosan kapcsolódó, ismétlődő képek ellenére sem áll össze egységes egésszé.

Megmarad egy kissé kaotikus versgyűjteménynek, pedig maga a könyvtárgy is (Hrapka Tibor munkája) határozottan, néha egyenesen erőszakosan igyekszik bizonyítani vagy éppen helyettesíteni a szervezőerőt. Ennek jegyében a lapok szélén egy függőleges sávban is megjelennek a verscímek, aminek eredményeképp a könyvtest egyik oldala csukott állapotban sötét; e külső sötétséget a lapok természetes fehérsége ellenpontozza. Hasonló funkció tulajdonítható a ciklusokat elválasztó szürke lapoknak is, csak éppen ez a túlélezett cezúra a versek tartalmát tekintve a legtöbb esetben indokolatlan. A színek és a formák keresése, azok szerepe az első, Padovai ének című rövid szakaszban a leghangsúlyosabb. A Káosz című darabban például azt olvashatjuk: „Tünékeny vagy. Rebben a vers. / Hálót vetni arra, kinek idoma szellő, / a húsa májusi levegő, nem lehet.” Az ábrázolás médiumokon átívelő nehézségei a későbbi versekben is gyakran megjelenik, ami nem meglepő, hiszen a szerző képzőművész is, aki az ebből fakadó látásmódját a költészetben is bátran alkalmazza. Szövegei mintha egy vizuálisan is érzékelhető térben működnének, ahol a sötét felett győzedelmeskedő fény a szavak szintjén is alkalmat kínál a színek és a formák izgalmas játékára.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.