Visszhang: performance

Idil; Massza Orbit

Visszhang

A Free­szfe színház és performansz elnevezésű osztálya különleges képződmény

Az egyéves képzésre egy megvalósítandó előadás koncepciójával veszik fel a hallgatókat, akik állandó mentorok és vendégek segítségével dolgozhatnak a tervükön. Az oktatók a magyar színházi szcéna legprogresszívebb alkotói, szakemberei közül kerültek ki, így a képzés középpontjában is a kísérletezés áll, a trial and error típusú műhelymunka. Az elkészült, egyszemélyes performance-okat a múlt évhez hasonlóan ennek a második végzett évfolyamnak a növendékei is a Tokio Sunrise fesztivál keretében mutatták be, és bizonyára ezeket is lehet majd látni a későbbiekben itt-ott, például az Artusban, a Nagykörúton túl.

Az Idil Lanstyák Ildikó „testi elváltozásokról” készített, feszengős hangulatú, a címből ítélve (Idil az Ildi anagrammája) személyes jellegű performance-a (képünkön). (Tegyük hozzá, hogy a tavalyi produkciókban is valahogy magától értetődő volt az önéletrajzi érintettség.) Igazi, a komfortzónából kirugdosó előadás ez, egyszerűen kínos, de alighanem épp ez a cél, hiszen azzal a földhözragadt gondolattal szembesíti a nézőt, hogy a testi létezésünk elemei – funkcióink, kellemetlenségeink, betegségeink stb. – mennyire határoznak meg minket, és hogy van, akit jobban. Hogy mindez hogyan függ(het) össze a pszichével, azzal rejtettebb rétegekben foglalkozik a performance, ezt nem szeretném elspoilerezni. S ha már ilyen kellemetlenül jól éreztem magam, elkezdtem sóvárogni valamiféle közösségi élmény után, amelyet az Idil nem ad meg, de talán ez is arról a kirekesztettségről szól, amit a testi elváltozásaink okoznak.

A Massza Orbit ellenkező irányból közelít: Melykó Richárd nem személyes történetből indult ki, őt inkább a performatív helyzet érdekli: hogy mitől indul be, hogyan szerveződik közösséggé a közönség, és hogyan lehet felmutatni, a nézőkben tudatosítani ezeket a sajátosságokat működés közben. Emiatt néha az az érzésem, mintha egy kifejezetten színházi szakembereknek, mi több, az elméleti oldal képviselőinek meghirdetett, szellemes stand-upot látnék. De persze nem erről van szó, már csak azért sem, mert Melykó nagyon is uralja a teret, sőt a pillantásával mondja meg – alsó tagozatos korom óta nem pipáltam ilyet –, hogy hová ülhetek le a nézőtéren, ami egyébként többször átrendeződik majd az előadás során. A performance után jön a lecture, amelynek keretében a performatív helyzetet leíró, (ál)tudományos elnevezéseket tanulhatunk meg, amelyek persze egészen jól működnek viszonyítási alapként a játék keretein belül: a haszontalanság hasznossága. Aztán fogunk még székeket húzogatni, rágózni, rágót kiköpni (mondom, hogy általános iskola!), és közben lehet csodálkozni, hogy milyen hamar megtanuljuk ezt a nyelvet, és hogy milyen engedelmesen vetjük alá magunkat az irányításnak ebben a nagy álszabadságban, bár szerintem arról is szó lehet, hogy senki sem akar kiszúrni az amúgy megnyerő játékvezetővel. És egy talán gyomorforgató, de egyúttal felemelő gesztus keretében azt is átélhetjük, hogy az egész mennyire nem egyenlő a részek összegével.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.