Visszhang: performance

Idil; Massza Orbit

Visszhang

A Free­szfe színház és performansz elnevezésű osztálya különleges képződmény

Az egyéves képzésre egy megvalósítandó előadás koncepciójával veszik fel a hallgatókat, akik állandó mentorok és vendégek segítségével dolgozhatnak a tervükön. Az oktatók a magyar színházi szcéna legprogresszívebb alkotói, szakemberei közül kerültek ki, így a képzés középpontjában is a kísérletezés áll, a trial and error típusú műhelymunka. Az elkészült, egyszemélyes performance-okat a múlt évhez hasonlóan ennek a második végzett évfolyamnak a növendékei is a Tokio Sunrise fesztivál keretében mutatták be, és bizonyára ezeket is lehet majd látni a későbbiekben itt-ott, például az Artusban, a Nagykörúton túl.

Az Idil Lanstyák Ildikó „testi elváltozásokról” készített, feszengős hangulatú, a címből ítélve (Idil az Ildi anagrammája) személyes jellegű performance-a (képünkön). (Tegyük hozzá, hogy a tavalyi produkciókban is valahogy magától értetődő volt az önéletrajzi érintettség.) Igazi, a komfortzónából kirugdosó előadás ez, egyszerűen kínos, de alighanem épp ez a cél, hiszen azzal a földhözragadt gondolattal szembesíti a nézőt, hogy a testi létezésünk elemei – funkcióink, kellemetlenségeink, betegségeink stb. – mennyire határoznak meg minket, és hogy van, akit jobban. Hogy mindez hogyan függ(het) össze a pszichével, azzal rejtettebb rétegekben foglalkozik a performance, ezt nem szeretném elspoilerezni. S ha már ilyen kellemetlenül jól éreztem magam, elkezdtem sóvárogni valamiféle közösségi élmény után, amelyet az Idil nem ad meg, de talán ez is arról a kirekesztettségről szól, amit a testi elváltozásaink okoznak.

A Massza Orbit ellenkező irányból közelít: Melykó Richárd nem személyes történetből indult ki, őt inkább a performatív helyzet érdekli: hogy mitől indul be, hogyan szerveződik közösséggé a közönség, és hogyan lehet felmutatni, a nézőkben tudatosítani ezeket a sajátosságokat működés közben. Emiatt néha az az érzésem, mintha egy kifejezetten színházi szakembereknek, mi több, az elméleti oldal képviselőinek meghirdetett, szellemes stand-upot látnék. De persze nem erről van szó, már csak azért sem, mert Melykó nagyon is uralja a teret, sőt a pillantásával mondja meg – alsó tagozatos korom óta nem pipáltam ilyet –, hogy hová ülhetek le a nézőtéren, ami egyébként többször átrendeződik majd az előadás során. A performance után jön a lecture, amelynek keretében a performatív helyzetet leíró, (ál)tudományos elnevezéseket tanulhatunk meg, amelyek persze egészen jól működnek viszonyítási alapként a játék keretein belül: a haszontalanság hasznossága. Aztán fogunk még székeket húzogatni, rágózni, rágót kiköpni (mondom, hogy általános iskola!), és közben lehet csodálkozni, hogy milyen hamar megtanuljuk ezt a nyelvet, és hogy milyen engedelmesen vetjük alá magunkat az irányításnak ebben a nagy álszabadságban, bár szerintem arról is szó lehet, hogy senki sem akar kiszúrni az amúgy megnyerő játékvezetővel. És egy talán gyomorforgató, de egyúttal felemelő gesztus keretében azt is átélhetjük, hogy az egész mennyire nem egyenlő a részek összegével.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.