Visszhang: lemez

Jake Shears: Last Man Dancing

  • - minek -
  • 2023. június 7.

Visszhang

A 2012 óta tetszhalott állapotban vegetáló Scissor Sisters énekese lassan építgeti szólókarrierjét.

A Last Man Dancing csupán a második albuma, és akárhogy nézzük, ez a majdnem tökéletes, funkban fürdő diszkólemez pályafutásának újabb csúcsa. Minden izzadság nélkül éri el, hogy aki hallja, táncra perdüljön tőle, teszi ezt kellő eleganciával, iróniával és jó kedéllyel. Sikere a helyes arányérzéknek köszönhető: Shears lépkedős basszusra és irgalmatlan dobalapokra (meg vérforraló szintimelódiákra) írott dalai pontosan addig tartanak, ameddig egy-egy téma fel tudja kelteni és ébren is tudja tartani a befogadó figyelmét. Semmi felesleges sallang, öncélú felvezető vagy elnyújtott finálé. Ráadásul hangi adottságai, amelyek oly jellegzetessé tették eredetileg New York-i (ám Nagy-Britanniában befutott) zenekarának repertoárját, itt is remekül érvényesülnek: hol egy Bowie-n és Brian Ferryn iskolázott art pop ikont, hol egy androgün diszkókirályt hallunk, aki könnyedén jártatja kezét a tánczenei daloskönyv lapjain. A kollaborációk is működnek: a diszkódíva (és szintén queer idol) Kylie Minogue-gal lemezre álmodott Voices elragadó, de az Amber Martin énekesnő hangjára és egy különösen súlyos funky basszusra íródott, rafinált, hideg szintifutamokkal megbolondított Devil Come Down the Dancefloor már maga az extázis. Elmondhatjuk, hogy máris megszületett az idei nyár egyik tökéletes soundtrackje, amely arra ítéltetett, hogy ezernyi diszkópultból szabaduljon a világra.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.