Visszhang: lemez

Jake Shears: Last Man Dancing

  • - minek -
  • 2023. június 7.

Visszhang

A 2012 óta tetszhalott állapotban vegetáló Scissor Sisters énekese lassan építgeti szólókarrierjét.

A Last Man Dancing csupán a második albuma, és akárhogy nézzük, ez a majdnem tökéletes, funkban fürdő diszkólemez pályafutásának újabb csúcsa. Minden izzadság nélkül éri el, hogy aki hallja, táncra perdüljön tőle, teszi ezt kellő eleganciával, iróniával és jó kedéllyel. Sikere a helyes arányérzéknek köszönhető: Shears lépkedős basszusra és irgalmatlan dobalapokra (meg vérforraló szintimelódiákra) írott dalai pontosan addig tartanak, ameddig egy-egy téma fel tudja kelteni és ébren is tudja tartani a befogadó figyelmét. Semmi felesleges sallang, öncélú felvezető vagy elnyújtott finálé. Ráadásul hangi adottságai, amelyek oly jellegzetessé tették eredetileg New York-i (ám Nagy-Britanniában befutott) zenekarának repertoárját, itt is remekül érvényesülnek: hol egy Bowie-n és Brian Ferryn iskolázott art pop ikont, hol egy androgün diszkókirályt hallunk, aki könnyedén jártatja kezét a tánczenei daloskönyv lapjain. A kollaborációk is működnek: a diszkódíva (és szintén queer idol) Kylie Minogue-gal lemezre álmodott Voices elragadó, de az Amber Martin énekesnő hangjára és egy különösen súlyos funky basszusra íródott, rafinált, hideg szintifutamokkal megbolondított Devil Come Down the Dancefloor már maga az extázis. Elmondhatjuk, hogy máris megszületett az idei nyár egyik tökéletes soundtrackje, amely arra ítéltetett, hogy ezernyi diszkópultból szabaduljon a világra.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)