Visszhang: lemez

Jake Shears: Last Man Dancing

  • - minek -
  • 2023. június 7.

Visszhang

A 2012 óta tetszhalott állapotban vegetáló Scissor Sisters énekese lassan építgeti szólókarrierjét.

A Last Man Dancing csupán a második albuma, és akárhogy nézzük, ez a majdnem tökéletes, funkban fürdő diszkólemez pályafutásának újabb csúcsa. Minden izzadság nélkül éri el, hogy aki hallja, táncra perdüljön tőle, teszi ezt kellő eleganciával, iróniával és jó kedéllyel. Sikere a helyes arányérzéknek köszönhető: Shears lépkedős basszusra és irgalmatlan dobalapokra (meg vérforraló szintimelódiákra) írott dalai pontosan addig tartanak, ameddig egy-egy téma fel tudja kelteni és ébren is tudja tartani a befogadó figyelmét. Semmi felesleges sallang, öncélú felvezető vagy elnyújtott finálé. Ráadásul hangi adottságai, amelyek oly jellegzetessé tették eredetileg New York-i (ám Nagy-Britanniában befutott) zenekarának repertoárját, itt is remekül érvényesülnek: hol egy Bowie-n és Brian Ferryn iskolázott art pop ikont, hol egy androgün diszkókirályt hallunk, aki könnyedén jártatja kezét a tánczenei daloskönyv lapjain. A kollaborációk is működnek: a diszkódíva (és szintén queer idol) Kylie Minogue-gal lemezre álmodott Voices elragadó, de az Amber Martin énekesnő hangjára és egy különösen súlyos funky basszusra íródott, rafinált, hideg szintifutamokkal megbolondított Devil Come Down the Dancefloor már maga az extázis. Elmondhatjuk, hogy máris megszületett az idei nyár egyik tökéletes soundtrackje, amely arra ítéltetett, hogy ezernyi diszkópultból szabaduljon a világra.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.