Visszhang: lemez

Jessye Norman: The Un­released Masters

Visszhang

A négy éve elhunyt opera-énekesnő bizonyára elátkozta volna a kiadóját, amiért ezek az 1989 és 1998 között készült felvételek, amelyekkel nem volt elégedett, megjelennek.

A jog­örökösök áldásával piacra dobott háromkorongos kiadványt hallva azonban úgy sejtjük, Norman túl szigorú volt önmagához. Az anyag legjobban várt részét a Trisztán és Izolda részletei teszik ki, a művész ugyanis soha nem énekelte színpadon, illetve nem rögzítette egészben az operát. A most hallható, Kurt Masurral és a lipcsei Gewandhausorchesterrel közös felvételeket részben a rossz hangulatú stúdióülések miatt tolta el magától, és ha olykor dekoncentráltnak is hangzik, a Thomas Moserrel közös duettje és a harmadik felvonásban hallható Liebestod kifejezetten eksztatikus és megindító. Richard Strauss Négy utolsó énekének kezdőszakasza valóban bizonytalanul indul, de annál szebben folytatódik, Wagner Wesendonck-dalok című ciklusában pedig a James Levine vezette Berlini Filharmonikusok is ragyogóan szól. A harmadik korongon három erős nőt hallunk – immár Seiji Ozawa és a Bostoni Szimfonikusok kíséretével. A Haydn-kantáta (Scena di Berenice) az énekesnő repertoárjának ismeretében igazi meglepetés, de eleganciája és egy kecsesen formált trilla ellenére is csak múló kaland, Berlioz hatásos dramaturgiájú lírai jelenetét, a Kleopátra halálát viszont kár lett volna dobozban hagyni. Britten utolsó műve, a Phaedra szerencsétlen lezárása a lemeznek: a pszeudomodern darab nem elég jó alkotás, és nem domborítja ki eléggé az előadó kvalitásait sem.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.