Visszhang: lemez

Jessye Norman: The Un­released Masters

Visszhang

A négy éve elhunyt opera-énekesnő bizonyára elátkozta volna a kiadóját, amiért ezek az 1989 és 1998 között készült felvételek, amelyekkel nem volt elégedett, megjelennek.

A jog­örökösök áldásával piacra dobott háromkorongos kiadványt hallva azonban úgy sejtjük, Norman túl szigorú volt önmagához. Az anyag legjobban várt részét a Trisztán és Izolda részletei teszik ki, a művész ugyanis soha nem énekelte színpadon, illetve nem rögzítette egészben az operát. A most hallható, Kurt Masurral és a lipcsei Gewandhausorchesterrel közös felvételeket részben a rossz hangulatú stúdióülések miatt tolta el magától, és ha olykor dekoncentráltnak is hangzik, a Thomas Moserrel közös duettje és a harmadik felvonásban hallható Liebestod kifejezetten eksztatikus és megindító. Richard Strauss Négy utolsó énekének kezdőszakasza valóban bizonytalanul indul, de annál szebben folytatódik, Wagner Wesendonck-dalok című ciklusában pedig a James Levine vezette Berlini Filharmonikusok is ragyogóan szól. A harmadik korongon három erős nőt hallunk – immár Seiji Ozawa és a Bostoni Szimfonikusok kíséretével. A Haydn-kantáta (Scena di Berenice) az énekesnő repertoárjának ismeretében igazi meglepetés, de eleganciája és egy kecsesen formált trilla ellenére is csak múló kaland, Berlioz hatásos dramaturgiájú lírai jelenetét, a Kleopátra halálát viszont kár lett volna dobozban hagyni. Britten utolsó műve, a Phaedra szerencsétlen lezárása a lemeznek: a pszeudomodern darab nem elég jó alkotás, és nem domborítja ki eléggé az előadó kvalitásait sem.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.