Visszhang: lemez

Juan Wauters: Wandering Rebel

Visszhang

Az uruguayi születésű, de Amerikában élő Juan Wauters nagyjából tíz évvel ezelőtt oszlatta fel The Beets nevű zenekarát, hogy szólókarrierbe kezdjen.

Két első nagylemeze meglehetősen jól sikerült (N.A.P. North American Poetry, 2014; Who Me?, 2015), az indie-közönség pedig gyorsan szívébe zárta Wauters latin-amerikai elemekkel is tűzdelt, de inkább az amerikai alternatív hagyományokra építő, gyermeki lélekkel megírt dalait. A szerző azóta eléggé kiszámíthatatlan utakon jár: néha hónapokra eltűnik, máskor egy év alatt két albumot is megjelentet, hol Mac DeMarcóval készít közös dalt, hogy aztán érthetetlen posztokkal zavarja össze a rajongóit – ennek fényében az sem volt annyira meglepő, hogy tavaly, első magyarországi fellépése is eléggé felemásan sikerült.

A spanyol és angol nyelvű dalokat is tartalmazó Wandering Rebel kissé olyan, mint egy önsegítő könyv: az első számban Wauters azt üzeni magának, hogy ne veszítse el hitét a saját tehetségében, a címadó dal szabadversszerű szövegében pedig arról beszél, hogy mennyire megviseli a zenészlét bizonytalansága. Ez a keserűség nem hatja át az album egészét: a Milanesa al Pan eddigi legslágeresebb dala, a Modus Operandi emelkedett kamarapopos hangulata pedig kifejezetten szép. A Wandering Rebel emlékeztet Beck korai barkácslemezeire, és van ugyan néhány fejvakarásra késztető pillanat (például a rapbetéttel ellátott Bolero inkább vicces, mint jó), de azért alapvetően kellemesen telik el az új Wauters-album szűk félórája.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.