visszhang: könyv

Kellerwessel Klaus: Hátam mögött a hulló porcelán

Visszhang

A szövegekben megszólaló homogén, egyszólamú hang vég nélküli narcisztikus panaszkodása alatt eleinte reménykedünk valamiféle ironikus fordulatban, ami új megvilágításba helyezheti a korábbiakat, de az csak nem jön.

Így hát komolyan kell vennünk az olyan részleteket, mint a „hadd fogjam meg legalább a kezed, ha már / nem is kúrjuk ripityára azt a félreszerelt IKEA-s kanapét” vagy a „drága whiskyt veszek az olcsó lányoknak (ösztönkiélés az ösztöndíjból)”. A szerző meg sem próbálja eltávolítani magától verseinek beszélőjét. Sőt. A kötet egyetlen tétjeként a (fiatal) költői lét viszontagságainak szemléltetése tűnik fel, hiszen „én művészként akarom definiálni magam, mert nem hiszem el, hogy a műveim nélkül is szerethető vagyok”, egyébként pedig „egy Móricz Zsigmond-ösztöndíj mondjuk jól jönne”.

A költői babérokra törő ifjú vidéki srác romantikus és kevésbé romantikus kapcsolatain való merengését egy mitológiai kitérőn kívül két rövidke ciklus szakítja csak meg. A Nincs miért szobrot állítani alkalmi versei egyértelműen a kötet legerőteljesebb darabjai. A Könyvégetés című ciklus intertextuális játékai ugyancsak ígéretesen indulnak, de a modern és a kortárs magyar líra irányába tett – egészen kreatív – újra- és átírási gesztus élményszerűségét jócskán visszafogja a hosszú lábjegyzet, amelyből mi, olvasók eligazítást kapunk a megfelelő olvasásmódot illetően. Talán jobban kellene bízni: a lírai énnek önmagában, a szerzőnek pedig az olvasóiban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.