visszhang: könyv

Kellerwessel Klaus: Hátam mögött a hulló porcelán

Visszhang

A szövegekben megszólaló homogén, egyszólamú hang vég nélküli narcisztikus panaszkodása alatt eleinte reménykedünk valamiféle ironikus fordulatban, ami új megvilágításba helyezheti a korábbiakat, de az csak nem jön.

Így hát komolyan kell vennünk az olyan részleteket, mint a „hadd fogjam meg legalább a kezed, ha már / nem is kúrjuk ripityára azt a félreszerelt IKEA-s kanapét” vagy a „drága whiskyt veszek az olcsó lányoknak (ösztönkiélés az ösztöndíjból)”. A szerző meg sem próbálja eltávolítani magától verseinek beszélőjét. Sőt. A kötet egyetlen tétjeként a (fiatal) költői lét viszontagságainak szemléltetése tűnik fel, hiszen „én művészként akarom definiálni magam, mert nem hiszem el, hogy a műveim nélkül is szerethető vagyok”, egyébként pedig „egy Móricz Zsigmond-ösztöndíj mondjuk jól jönne”.

A költői babérokra törő ifjú vidéki srác romantikus és kevésbé romantikus kapcsolatain való merengését egy mitológiai kitérőn kívül két rövidke ciklus szakítja csak meg. A Nincs miért szobrot állítani alkalmi versei egyértelműen a kötet legerőteljesebb darabjai. A Könyvégetés című ciklus intertextuális játékai ugyancsak ígéretesen indulnak, de a modern és a kortárs magyar líra irányába tett – egészen kreatív – újra- és átírási gesztus élményszerűségét jócskán visszafogja a hosszú lábjegyzet, amelyből mi, olvasók eligazítást kapunk a megfelelő olvasásmódot illetően. Talán jobban kellene bízni: a lírai énnek önmagában, a szerzőnek pedig az olvasóiban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.