Visszhang: könyv

Kemény Zsófi: Most vagyok soha

Visszhang

A versekben megszólaló változatos hangok legfontosabb közös tulajdonsága, hogy „figyelve vannak”.

Maga az én az önigazolás állandó kényszerétől hajtva folyamatosan monitorozza és elemzi önmagát, és a mozdulataira érkező reakciókat. Mert valaki mindig figyeli. Hol az emlékekből előlépő szülők, az egykori barátok, hol a szembe szomszéd. Szerepelni, bizonyítani kell, még ha mindez fárasztó és időnként őszintétlen is: „Önreklámunk szlogenjével bármikor eladjuk magunkat, / de a barátaink szlogenjeit – hiszen felnőttek vagyunk már – kinevetjük.”

A versben elbeszélt megannyi prózai történet mindegyikének mélyén ott a feszültség. Ez formailag és tartalmilag is kissé széttartó, ugyanakkor rendkívül sűrű szövegegyüttest eredményez. A kötet versei tényleg mindent bevetnek. Talán azért, mert a költeményekben artikulálódó bizonyítási vágy magában a szerzőben a legerősebb. A szerző a saját bőrén tapasztalja azt, amiről a szereplői mesélnek: a humorista, aki talán „nem is eléggé jó bohóc”, vagy a „megbaszott királynők”, akik „mindig élükre fordultak, / hogy minél kisebb felületet nyújtsanak”.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.