Visszhang: könyv

Kemény Zsófi: Most vagyok soha

Visszhang

A versekben megszólaló változatos hangok legfontosabb közös tulajdonsága, hogy „figyelve vannak”.

Maga az én az önigazolás állandó kényszerétől hajtva folyamatosan monitorozza és elemzi önmagát, és a mozdulataira érkező reakciókat. Mert valaki mindig figyeli. Hol az emlékekből előlépő szülők, az egykori barátok, hol a szembe szomszéd. Szerepelni, bizonyítani kell, még ha mindez fárasztó és időnként őszintétlen is: „Önreklámunk szlogenjével bármikor eladjuk magunkat, / de a barátaink szlogenjeit – hiszen felnőttek vagyunk már – kinevetjük.”

A versben elbeszélt megannyi prózai történet mindegyikének mélyén ott a feszültség. Ez formailag és tartalmilag is kissé széttartó, ugyanakkor rendkívül sűrű szövegegyüttest eredményez. A kötet versei tényleg mindent bevetnek. Talán azért, mert a költeményekben artikulálódó bizonyítási vágy magában a szerzőben a legerősebb. A szerző a saját bőrén tapasztalja azt, amiről a szereplői mesélnek: a humorista, aki talán „nem is eléggé jó bohóc”, vagy a „megbaszott királynők”, akik „mindig élükre fordultak, / hogy minél kisebb felületet nyújtsanak”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.