Visszhang: film

Két jegy Görögországba

  • 2023. július 26.

Visszhang

Nyaralni (állítólag) jó!

Tudják ezt a francia filmesek, ez esetben a könnyed, ízléses vígjátékokra specializálódott Marc Fitoussi rendező is. Kell hát valami ürügy, hogy el lehessen utazni egy jó helyre, ahol az égnél csak a tenger kékebb, de a számlát fizesse mégis a jól eladható filmben reménykedő produkciós cég. Amely viszont spórolni akarna, úgyhogy kiköti: a sztori legyen kevés szereplős, ne kelljen drága helyeket kibérelni, se nagy akciókat bemutatni. Mindenki jól jár. A stáb is jól érzi magát (remélhetőleg), és lesz egy könnyen emészthető, nosztalgikus film a barátságról, a kegyetlenül múló időről, a be nem teljesített lehetőségekről, a meg nem élt életről.

A fiú befizeti negyvenes éveiben járó anyját egy görög álomutazásra, annak válása utáni többéves depresszióját orvosolandó. Útitársnak felkutatja a barátnőt, akivel egykor sülve-főve együtt voltak, mígnem egy kamaszos sértődés el nem választotta őket. Harminc évre. A két érett nő immár egymás tökéletes ellentéte – az egyik besavanyodott, életét sebei nyalogatásának szentelő mártír, a másik a sikertelenségét ügyetlenül, az ízlésesnél kicsit több vidámsággal palástoló csóringer –, és ez az alaphelyzet határozza meg a film minden komikus és drámai fordulatát. Van pozitív üzenet is. A negyven­pluszos kamasz lány felszínessége mögött tragédia sejlik fel, a mártír erkölcsi szigorúsága korlátoltságként lepleződik le, de a szeretet fényében minden konfliktus jelentéktelennek mutatkozik, és sosem késő mindent újrakezdeni. Mondom, hogy ez egy nyári film.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.