Visszhang: könyv

Kormos István: Piros delfinek

Visszhang

A költő születésének 100. évfordulója alkalmából megjelent válogatás méltó tisztelgés az elsősorban inkább gyermekverseiről és meséiről ismert szerző lírája előtt.

Az életmű legjavát mutatja fel ez az 53 költemény (válogatta és szerkesztette: Ughy Szabina) ebben az egyszerűségében is szép kötetben (borítóterv: Nemes Anita), amely alkalmas arra, hogy a szerző életrajzi elemeket sem nélkülöző, sokszor egészen komor, a szürrealizmus jegyeit hordozó költészetében elmerüljünk. Látjuk a felmenők, rokonok és egykori iskolatársak kísértetszerű alakjait botorkálni a bizonytalan holnap irányába („Dülöngélünk forgó jövőnk / felé sorban. / Oda is érünk: vagy élve, / vagy csak holtan.”), megpihenünk Nakonxipán társadalmon kívüli álomvilágában („ide civilizáció / lábát be nem teszi / korallsövény a keritésem / kutyám egy szeliditett bálna”), ám előtte még piros delfinekkel úszkálunk az írásjelek nélkül minden alkalommal újra- és átértelmeződő sorok koromtengerében („fenn salétromos menny ragyog”).

Bolyongunk a formák és a hangulatok tekintetében is igen heterogén anyagban, ami nem tűnik tudatos szerkesztői szándéknak, a költemények ugyanis kronologikus sorrendben követik egymást, bár a versek eredeti megjelenésének helyét vagy születésük idejét nem tudjuk meg. Ezt némiképp ellensúlyozza az önéletrajzi összefoglaló az Új Írás egyik 1976-os számából, amelynek beemelésével mintha a költőre hárítanák a feladatot, hogy a saját műveit kontextusba helyezze.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."