Visszhang: koncert

Kristīne Opolais áriaestje

Visszhang

Majd’ két évvel az eredetileg tervezett dátumot követően, végre sor került Kristīne Opolais budapesti debütálására, vagyis paradoxonnal egybekötött áriaestjére.

Elvégre hogyan is viszonyuljunk egy olyan művész énekesi pódiumfellépésé­hez, aki elsősorban és hangsúlyozottan inkább színésznőnek tekinti önmagát? Persze tudjuk, az áriaest műfaja eleve ellentmondásos jellegű: a zsáner, amelyben innen-onnan összeválogatott magándalok, kettősök és zenekari részletek kerülnek egymás mellé, hogy legvégül aztán úgyis törvényszerűen az „O mio babbino caro” (vagy a „Libiamo”) előadásába torkolljon a program. No, és voltaképpen mit is köt össze egymással egy ilyen estén az első szám gyanánt felhangzó Pillangókisasszony-intermezzo? A nézőtéri helyfoglaló csevegést a derék Cilea egyetlen igazán játszott operájával?

Merthogy Opolais koncertjének tekintélyes hányadát az Adriana Lecouvreur részletei alkották, s legalább az estét kísérő mérsékelt és jobbára önmagunk előtt is restellt csalódás egy részét verjük le ezen az atelier-operán. Ugyanis hiába akad benne néhány elvitathatatlan sláger, a pódiumon nem él meg eléggé a műsorban szétdobált fél tucat részlet, s bár egy valóságos tragika a mű címalakja, a jelek szerint színpad nélkül mégsem képes igazi szerepformálási lehetőséget kínálni a színészi tehetséggel megáldott lett világsztárnak. Aki dekoratív és rokonszenves jelenség, kétségkívül jelentős művész, megannyi (itthon közvetítés és DVD-felvétel révén megismerhető) opera-előadás diadalmas hősnője – éppen csak a hangjával nem­igen tud rabul ejteni minket az este nagyobbik felében.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A magyar tehetséggondozó, ahol másképpen néznek a tinédzserekre

A Milestone Intézet 15 éve készíti fel sikeresen a világ legjobb egyetemeire jelentkező középiskolásokat, akiket autonómiára és felelősségvállalásra nevel. Az intézmény oktatási igazgatója szerint a legfontosabb, hogy a diákok megtalálják azokat a kérdéseket és témákat, amelyek őszintén foglalkoztatják őket. Ebben segítenek a Milestone-ban oktató szakemberek.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.