Visszhang: film

Little Richard: I am Every­thing

  • 2024. július 24.

Visszhang

A rock and roll pozőrökben gazdag történetében külön fejezet Richard Pennimané.

A fekete, meleg, ezért apja által bántal­mazott, szegénységből feltörekvő srác az ötvenes évek közepétől az egész világot meghódító és átalakító zenei mozgalom kulcsfigurája, a Beatlestől David Bowie-n át mondjuk az Illésig mindenkit inspiráló idolja. Hol egy önreflexiótól nem zavart személyiség, aki koncertjein az imádatot exhibicionista öntudattal nem csak fogadja, de ki is provokálja, aki tüntetőleg vállalja a másságát, hol meg egy istenfélő fanatikus, aki megtagadja bűneit (prédikátornak áll), zenéjét (az istentelen rock and roll helyett közhelyes dicsőítő dalokat énekel), hajlamait (még házasságot is köt). A filmben – a művész életének tanúi és ikonikus hírességek (Tom Jones, Mick Jagger stb.) elismerő szavai mellett – az említett kisebbségi körökből összeválogatott zenészek, szakértők próbálják úgy a könnyűzenét megújító, mint a homofóbia ellen fellépő, sőt a feketék jogaiért küzdő mozgalmak kontextusába helyezni a valójában egy kézen megszámolható maradandó (és eléggé egy kaptafára készült) slágert tartalmazó életművet. Zömmel egymondatos hozzászólásokban nem lehet argumentálni, de nincs is rá igény. Kijelentések hangzanak el a 20. század legnagyszerűbb művészeti formájának ún. királyáról, ötpercenként elismétlik, hogy a rock and roll a feketék zenéje és tízpercenként, hogy queernek lenni mennyivel szabadabb életforma. Amikor meg csillagnak nevezi valaki a címszereplőt, kozmikus robbanás van bevágva valami sci-fiből.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.