Visszhang: film

Maró eső

  • 2024. május 22.

Visszhang

Amott kerekedik egy fekete felhő – kénsav van benne.

Eddig csak az egykor harmadiknak nevezett világ országait érte el, de most Franciaország felé tart. A pánik kitör, az emberek menekülnének, de csak egymást akadályozzák, és amikor lezúdul az égi sav, mintegy büntetéseként élettereink elpocsékolásának, megszűnik a minimális szolidaritás is, mert aki máson segít, az magát és a családját veszélyezteti. A család a kulcsfogalom ebben a mélyebb összefüggések megközelítésére alkalmas disztópiából némileg következetlen katasztrófafilmmé egyszerűsödő történetben. Az indulatkezelési problémákkal küzdő munkásember és elvált felesége közös gyermeküket mentenék az erdőszéli bentlakásos iskolából (hogy miből telik a főnöke péppé verése miatt nemcsak elbocsátott, de rendőri felügyelet alá is helyezett szakinak az elit intézményre, azt borítsa jótékony homály), ám éppen lovas túrára vitték a kollégistákat az ezek szerint nemhogy a világ dolgairól, de az időjárásról sem tájékozódó tanáraik, akik azonban nem mulasztják el begyűjteni a mobiltelefonokat, hogy semmi se zavarja a kirándulást. Na, akkor itt meg is állhatunk. Az horrorfilmes klisé, hogy (a későbbiekben lemészárolandó) a hősök nem veszik észre a nyilvánvaló veszélyt, és bemennek az erdő közepén álló, elhagyott házba, beszállnak a furcsa mosolyú férfi kocsijába, aki a hátsó ülésen egy véres baltát tart stb. Itt pontosan ez a dramaturgia: belekeveredni valami előre láthatóan halálos szituációba, aztán menekülni belőle. Klímaszólamok ide, társadalomkritika (szerűség) oda, csak ennyi van a filmben.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.