Visszhang: film

Maró eső

  • 2024. május 22.

Visszhang

Amott kerekedik egy fekete felhő – kénsav van benne.

Eddig csak az egykor harmadiknak nevezett világ országait érte el, de most Franciaország felé tart. A pánik kitör, az emberek menekülnének, de csak egymást akadályozzák, és amikor lezúdul az égi sav, mintegy büntetéseként élettereink elpocsékolásának, megszűnik a minimális szolidaritás is, mert aki máson segít, az magát és a családját veszélyezteti. A család a kulcsfogalom ebben a mélyebb összefüggések megközelítésére alkalmas disztópiából némileg következetlen katasztrófafilmmé egyszerűsödő történetben. Az indulatkezelési problémákkal küzdő munkásember és elvált felesége közös gyermeküket mentenék az erdőszéli bentlakásos iskolából (hogy miből telik a főnöke péppé verése miatt nemcsak elbocsátott, de rendőri felügyelet alá is helyezett szakinak az elit intézményre, azt borítsa jótékony homály), ám éppen lovas túrára vitték a kollégistákat az ezek szerint nemhogy a világ dolgairól, de az időjárásról sem tájékozódó tanáraik, akik azonban nem mulasztják el begyűjteni a mobiltelefonokat, hogy semmi se zavarja a kirándulást. Na, akkor itt meg is állhatunk. Az horrorfilmes klisé, hogy (a későbbiekben lemészárolandó) a hősök nem veszik észre a nyilvánvaló veszélyt, és bemennek az erdő közepén álló, elhagyott házba, beszállnak a furcsa mosolyú férfi kocsijába, aki a hátsó ülésen egy véres baltát tart stb. Itt pontosan ez a dramaturgia: belekeveredni valami előre láthatóan halálos szituációba, aztán menekülni belőle. Klímaszólamok ide, társadalomkritika (szerűség) oda, csak ennyi van a filmben.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk