Visszhang: tánc

Múzsák

  • - sisso -
  • 2023. január 4.

Visszhang

A darab premierje a Duda Éva Társulat alig több mint egy héttel a Nemzeti Táncszínházban bemutatott Frida, az élet múzsája című premierje után volt.

Meglepő, de nem rossz időzítés, mert van összefüggés a mexikói festőnő életművéből kiinduló karneváli hangulatú, a női sors szépségeit és mélységeit megmutató előadás és az öt női szólótáncból kifejlődő, látszólag szerényebb kistestvére között. Összeköti a kettőt rögtön a Frida szerepét alakító kiváló olasz táncos, Eleonora Accalai, a társulat állandó tagja. A leginkább improvizációra építő Múzsák sokkal személyesebbre sikerült: a sokat citált női, illetve istennői archetípusokat vonultatják fel ugyan a szólók, de az öt előadó saját magáról is mesél. Fejükön jelzésszerű fejdísz, Temesvári Zsófia túlméretezett bohócgallérja imbolyog, Pataki Noémi szúrós taraja, vagy Szilvási Anna spártai páfránycsokra kilibben, ők meg viccesen küzdenek, hogy magukon tartsák ezeket. Accalai, talán ukrán népi ihletésű pártája a hosszan lelógó szalagokkal elmélyült, türelmes táncot igényel, Bundschuh Vera szecessziós-indusztriális sisakja pedig méltóságot parancsol. Valóságos diadalmenetek ezek az etűdök. Az öt nő egy következő fejezetben aztán együtt áll, ül, táncol, reagál egymásra. Mintha leereszkedtek volna a földre, feketében, természetes mozdulatokkal. A Lorca-drámáktól a kortárs Gianina Cărbunariu darabjainak hangulatáig sok minden felidéződik az össztánc felé tartva. Érzékeny, különös hangulat áll össze a fináléra, megrendítő emberi történetek gomolyognak elő.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.