Visszhang: film

Palace Hotel

  • 2023. december 13.

Visszhang

Divatja van az olyan filmeknek, amelyekben a felső tízezer ordítóan szimbolikus képviselői mulatoznak zárt helyeken.

Fegyelmezett személyzet felszolgálta ételkölteményeket és vagyonba kerülő italokat fogyasztanak és hánynak ki civilizációnk züllöttségét jelképezendő. A társadalomkritika kimódolt narratívában jelenik meg és „a világ” állapotára látszik vonatkozni (Ruben Östlund: A szomorúság háromszöge; Mark Mylod: A menü). Van bennük reflexió, értelmezés, sőt akadnak összefüggések – ha mégoly direktek is. Roman Polański azonban nem vesződik ilyesmivel új filmjében.

A buli stimmel (az ezredforduló szilvesztere), a világvége-hangulat is (Y2K-félelem), az elzárt hely is klappol (hófödte bércektől övezett svájci luxusszálló), és a közhelyparádét is ugyanazok a figurák szolgáltatják, akik szokták: agg milliomos és örökségvadász ifjú felesége, üzletember, aki a számítógépes összeomlást remélve kavar egy svájci bankárral, orosz maffiózó és politikus, akik bőröndnyi pénzeken osztozkodnak Putyin váratlan hatalomátvételekor, levitézlett sztárok, felvarrt arcú banyák, visítozó széplányok stb. – és egy szállodaigazgató, aki rezzenéstelen arccal elégíti ki az extrém igényeket. A párhuzamosan futtatott történetecskéket (amelyekben pontosan az történik és úgy, ahogyan azt korábbi filmélményei alapján a kedves néző gondolná) csak a hely és az idő köti össze, egymáshoz semmi közük. Aztán egyszer csak vége lesz az egésznek, a csodabogár-sereglet elhagyja az összeokádott terepet, a hotelt meg belepi a hó. Ugye értjük a szimbóleumot?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.