Visszhang: film

Palace Hotel

  • 2023. december 13.

Visszhang

Divatja van az olyan filmeknek, amelyekben a felső tízezer ordítóan szimbolikus képviselői mulatoznak zárt helyeken.

Fegyelmezett személyzet felszolgálta ételkölteményeket és vagyonba kerülő italokat fogyasztanak és hánynak ki civilizációnk züllöttségét jelképezendő. A társadalomkritika kimódolt narratívában jelenik meg és „a világ” állapotára látszik vonatkozni (Ruben Östlund: A szomorúság háromszöge; Mark Mylod: A menü). Van bennük reflexió, értelmezés, sőt akadnak összefüggések – ha mégoly direktek is. Roman Polański azonban nem vesződik ilyesmivel új filmjében.

A buli stimmel (az ezredforduló szilvesztere), a világvége-hangulat is (Y2K-félelem), az elzárt hely is klappol (hófödte bércektől övezett svájci luxusszálló), és a közhelyparádét is ugyanazok a figurák szolgáltatják, akik szokták: agg milliomos és örökségvadász ifjú felesége, üzletember, aki a számítógépes összeomlást remélve kavar egy svájci bankárral, orosz maffiózó és politikus, akik bőröndnyi pénzeken osztozkodnak Putyin váratlan hatalomátvételekor, levitézlett sztárok, felvarrt arcú banyák, visítozó széplányok stb. – és egy szállodaigazgató, aki rezzenéstelen arccal elégíti ki az extrém igényeket. A párhuzamosan futtatott történetecskéket (amelyekben pontosan az történik és úgy, ahogyan azt korábbi filmélményei alapján a kedves néző gondolná) csak a hely és az idő köti össze, egymáshoz semmi közük. Aztán egyszer csak vége lesz az egésznek, a csodabogár-sereglet elhagyja az összeokádott terepet, a hotelt meg belepi a hó. Ugye értjük a szimbóleumot?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.