Visszhang: film

Palace Hotel

  • 2023. december 13.

Visszhang

Divatja van az olyan filmeknek, amelyekben a felső tízezer ordítóan szimbolikus képviselői mulatoznak zárt helyeken.

Fegyelmezett személyzet felszolgálta ételkölteményeket és vagyonba kerülő italokat fogyasztanak és hánynak ki civilizációnk züllöttségét jelképezendő. A társadalomkritika kimódolt narratívában jelenik meg és „a világ” állapotára látszik vonatkozni (Ruben Östlund: A szomorúság háromszöge; Mark Mylod: A menü). Van bennük reflexió, értelmezés, sőt akadnak összefüggések – ha mégoly direktek is. Roman Polański azonban nem vesződik ilyesmivel új filmjében.

A buli stimmel (az ezredforduló szilvesztere), a világvége-hangulat is (Y2K-félelem), az elzárt hely is klappol (hófödte bércektől övezett svájci luxusszálló), és a közhelyparádét is ugyanazok a figurák szolgáltatják, akik szokták: agg milliomos és örökségvadász ifjú felesége, üzletember, aki a számítógépes összeomlást remélve kavar egy svájci bankárral, orosz maffiózó és politikus, akik bőröndnyi pénzeken osztozkodnak Putyin váratlan hatalomátvételekor, levitézlett sztárok, felvarrt arcú banyák, visítozó széplányok stb. – és egy szállodaigazgató, aki rezzenéstelen arccal elégíti ki az extrém igényeket. A párhuzamosan futtatott történetecskéket (amelyekben pontosan az történik és úgy, ahogyan azt korábbi filmélményei alapján a kedves néző gondolná) csak a hely és az idő köti össze, egymáshoz semmi közük. Aztán egyszer csak vége lesz az egésznek, a csodabogár-sereglet elhagyja az összeokádott terepet, a hotelt meg belepi a hó. Ugye értjük a szimbóleumot?

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.