Visszhang: film

Palace Hotel

  • 2023. december 13.

Visszhang

Divatja van az olyan filmeknek, amelyekben a felső tízezer ordítóan szimbolikus képviselői mulatoznak zárt helyeken.

Fegyelmezett személyzet felszolgálta ételkölteményeket és vagyonba kerülő italokat fogyasztanak és hánynak ki civilizációnk züllöttségét jelképezendő. A társadalomkritika kimódolt narratívában jelenik meg és „a világ” állapotára látszik vonatkozni (Ruben Östlund: A szomorúság háromszöge; Mark Mylod: A menü). Van bennük reflexió, értelmezés, sőt akadnak összefüggések – ha mégoly direktek is. Roman Polański azonban nem vesződik ilyesmivel új filmjében.

A buli stimmel (az ezredforduló szilvesztere), a világvége-hangulat is (Y2K-félelem), az elzárt hely is klappol (hófödte bércektől övezett svájci luxusszálló), és a közhelyparádét is ugyanazok a figurák szolgáltatják, akik szokták: agg milliomos és örökségvadász ifjú felesége, üzletember, aki a számítógépes összeomlást remélve kavar egy svájci bankárral, orosz maffiózó és politikus, akik bőröndnyi pénzeken osztozkodnak Putyin váratlan hatalomátvételekor, levitézlett sztárok, felvarrt arcú banyák, visítozó széplányok stb. – és egy szállodaigazgató, aki rezzenéstelen arccal elégíti ki az extrém igényeket. A párhuzamosan futtatott történetecskéket (amelyekben pontosan az történik és úgy, ahogyan azt korábbi filmélményei alapján a kedves néző gondolná) csak a hely és az idő köti össze, egymáshoz semmi közük. Aztán egyszer csak vége lesz az egésznek, a csodabogár-sereglet elhagyja az összeokádott terepet, a hotelt meg belepi a hó. Ugye értjük a szimbóleumot?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.