Visszhang: koncert

Leukémia

  • Tóth Béla István
  • 2025. január 8.

Visszhang

A punkzenéből sarjadt hardcore zenei kifejezésmódjában erőteljesebb és szikárabb riffeket hozott.

De a ’86-os keltezésű Leukémia zenekar – valamikor a múlt század végén – még ezen is csavart egy nagyot, s elvont szövegvilággal párosuló, tört ritmusú zenéje révén a hazai „hardkór” színtér unikális képviselője lett.

Legutóbbi szereplésük óta vagy húsz év telt el, most azonban újra koncertet adtak. Az undergroundban máig őrzött előkelő státuszukat jelzi, hogy a jegyek már elővételben elkeltek. A Leukémia a zenekar korábbi legstabilabb felállásában – Lakics Gábor Guppi (dob), Oltyán László (gitár, ének), Jancsics Dávid (basszus) – lépett a színpadra. Előttük két viszonylag friss formációnak kellett volna bemelegítenie a közönséget, de sajnos sem az Idő, sem a Retorsion nevű zenekar nem volt erre igazán képes.

Nem így a Leukémia. Már a Vágd szét! című számuktól megőrült mindenki, és ettől az őrülettől a folytatásban sem lehetett szabadulni. A demókról és a két nagylemezről (Közel a fejhajlító-géphez, Üzenetek a törésvonalról) ismert számok folyamatosan fokozták a feszültséget: Jancsics Dávid karakteres basszushangzása mellett Lakics Guppi olyan vehemenciával ütötte a dobot, hogy néhány szám után lábgépet kellett cserélni, míg Oltyán László gitártémáin és hangján túl utánozhatatlan grimaszai­val is kitűnt a kiváló hangosítású koncerten, amelyet egyszeri, talán utolsó visszatérésnek szántak, bár reméljük, nem így lesz.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.