Visszhang: film

Seneca: A földrengések kialakulása

  • SzSz
  • 2024. június 5.

Visszhang

A német rendezők hollywoodi karrierjéről vaskos szakkönyvet lehetne írni, ahogy ezt angol nyelven többször meg is tették.

 Robert Schwentke fejezete viszont meglehetősen vékony lenne benne, hisz’ alig köti valami Európához. Los Angelesben járt filmiskolába, két alig ismert német mozi után pedig szinte rögtön Hollywoodba katapultált, ahol lassan két évtizede gyártja a tipikus, B vonalas stúdiófilmeket a Légcsavartól kezdve A beavatott-sorozatig. 2017-es Der Hauptmann című háborús mozija után most a Senecával tért vissza az öreg kontinensre. Erről már első látásra lerí, hogy nemcsak szerelemprojekt, de az a fajta film, mely azt lenne hivatott bemutatni, hogy alkotójából az amerikai blődlik ellenére sem veszett ám ki a művészi hajlam és az európai vér.

A Seneca az ókori filozófus életé­nek utolsó felvonását mutatja be: Nero tanítójaként és tanácsadójaként dolgozik, aki azonban hamarosan száműzi és ráparancsol, hogy kövessen el öngyilkosságot. A véreskezű császár Tom Xander alakításában elkényeztetett, de még nem teljesen őrült fiatalként jelenik meg, míg John Malkovich bölcselkedője úgy botladozik végig a filmen, mintha maga sem tudná, mi dolga ott. Könnyű együtt­érezni vele: az eklektikus moziban Schwentke ezer ötletet dobál a vászonra: Nerónak tetkója, napszemüvege és gitárja van, Seneca gondolatai pedig hol monológok, hol színdarabjának adaptációja képében jelennek meg. Mindez azonban sehogy sem akar egyetlen, koherens egésszé összeállni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.