Visszhang: film

Seneca: A földrengések kialakulása

  • SzSz
  • 2024. június 5.

Visszhang

A német rendezők hollywoodi karrierjéről vaskos szakkönyvet lehetne írni, ahogy ezt angol nyelven többször meg is tették.

 Robert Schwentke fejezete viszont meglehetősen vékony lenne benne, hisz’ alig köti valami Európához. Los Angelesben járt filmiskolába, két alig ismert német mozi után pedig szinte rögtön Hollywoodba katapultált, ahol lassan két évtizede gyártja a tipikus, B vonalas stúdiófilmeket a Légcsavartól kezdve A beavatott-sorozatig. 2017-es Der Hauptmann című háborús mozija után most a Senecával tért vissza az öreg kontinensre. Erről már első látásra lerí, hogy nemcsak szerelemprojekt, de az a fajta film, mely azt lenne hivatott bemutatni, hogy alkotójából az amerikai blődlik ellenére sem veszett ám ki a művészi hajlam és az európai vér.

A Seneca az ókori filozófus életé­nek utolsó felvonását mutatja be: Nero tanítójaként és tanácsadójaként dolgozik, aki azonban hamarosan száműzi és ráparancsol, hogy kövessen el öngyilkosságot. A véreskezű császár Tom Xander alakításában elkényeztetett, de még nem teljesen őrült fiatalként jelenik meg, míg John Malkovich bölcselkedője úgy botladozik végig a filmen, mintha maga sem tudná, mi dolga ott. Könnyű együtt­érezni vele: az eklektikus moziban Schwentke ezer ötletet dobál a vászonra: Nerónak tetkója, napszemüvege és gitárja van, Seneca gondolatai pedig hol monológok, hol színdarabjának adaptációja képében jelennek meg. Mindez azonban sehogy sem akar egyetlen, koherens egésszé összeállni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.