Visszhang: lemez

Szalai Anna & Dorozsmai Gergő: Senki nem beszél

Visszhang

A Mambo Rumble énekesnője tavaly nyáron indította el szólóprojektjét.

Ebben a projektben egészen más arcát mutatja: punkos kiabálás helyett minimalista hangszerelésű, életunt és kiábrándult balladákat énekel erős népzenei áthallással. Társa ebben a producerként is ismert Dorozsmai Gergő (Gustave Tiger, Mayberian Sanskülotts), aki ezúttal zongoristaként hallható, és kifejezetten élvezetes a játéka. Gitár csupán egyetlen számban van (Szökés a nyugdíjasházból), de ezt a laza jazzes téma és a szürreális szöveg egyből a lemez egyik csúcspontjává teszi. Hasonlóan erős a nyitódal is (Feri és a lányok), amelyben Kollár-Klemencz László vendégszerepel – nála tökéletesebb duettpartnert el sem tudnék képzelni ehhez a stílushoz, akár egy egész albumot is meghallgatnék tőlük. A címadó dalban óvatos közéleti áthallásokat is felfedezhetünk, ahogy a hatványozottan nihilista 20:07 is a közelmúlt eseményeire reflektál („Ma sem érek 8-ra haza”). A pontot az i-re az utolsó szám (Az élet kurva jó) teszi fel, ami hiába tűnik vidámnak és pozitívnak, valójában pont a cím ellentétéről szól. Anna hangja kellemes csalódás, vékony határvonalon egyensúlyoz a népies és az underground között, de egyáltalán nem maníros. Ez a formáció az idei egyik legüdítőbb felfedezés számomra, hangulatában talán Ujj Zsuzsi és Darvas Kristóf duójához hasonlít leginkább, mégis másképpen fogott meg. Alapvetően a zenekaros felállások híve vagyok, ebben az esetben viszont egyáltalán nem hiányzik a többi hangszer, pont jól szól így, ahogy van.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.