Visszhang: lemez

Szalai Anna & Dorozsmai Gergő: Senki nem beszél

Visszhang

A Mambo Rumble énekesnője tavaly nyáron indította el szólóprojektjét.

Ebben a projektben egészen más arcát mutatja: punkos kiabálás helyett minimalista hangszerelésű, életunt és kiábrándult balladákat énekel erős népzenei áthallással. Társa ebben a producerként is ismert Dorozsmai Gergő (Gustave Tiger, Mayberian Sanskülotts), aki ezúttal zongoristaként hallható, és kifejezetten élvezetes a játéka. Gitár csupán egyetlen számban van (Szökés a nyugdíjasházból), de ezt a laza jazzes téma és a szürreális szöveg egyből a lemez egyik csúcspontjává teszi. Hasonlóan erős a nyitódal is (Feri és a lányok), amelyben Kollár-Klemencz László vendégszerepel – nála tökéletesebb duettpartnert el sem tudnék képzelni ehhez a stílushoz, akár egy egész albumot is meghallgatnék tőlük. A címadó dalban óvatos közéleti áthallásokat is felfedezhetünk, ahogy a hatványozottan nihilista 20:07 is a közelmúlt eseményeire reflektál („Ma sem érek 8-ra haza”). A pontot az i-re az utolsó szám (Az élet kurva jó) teszi fel, ami hiába tűnik vidámnak és pozitívnak, valójában pont a cím ellentétéről szól. Anna hangja kellemes csalódás, vékony határvonalon egyensúlyoz a népies és az underground között, de egyáltalán nem maníros. Ez a formáció az idei egyik legüdítőbb felfedezés számomra, hangulatában talán Ujj Zsuzsi és Darvas Kristóf duójához hasonlít leginkább, mégis másképpen fogott meg. Alapvetően a zenekaros felállások híve vagyok, ebben az esetben viszont egyáltalán nem hiányzik a többi hangszer, pont jól szól így, ahogy van.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)